Dziś mamy 26 czerwca 2024, środa, imieniny obchodzą:

19 maja 2023

Idealny składnik diety odchudzającej. Sprytne sposoby na jajka w stylu fit

fot. powierzone

fot. powierzone

Jajko to produkt powszechnie znany i lubiany, chętnie spożywany osobno, ale także jako #dodatek czy element wielu potraw. Stanowi również idealny składnik diety dla osób, które pragną zrzucić parę kilogramów lub być fit dzięki codziennym aktywnościom czy uprawianiu sportu.

Perspektywa nadchodzącego lata to dla wielu osób sygnał, aby zadbać o formę. Ciepłe dni sprzyjają aktywności na świeżym powietrzu – chętniej spacerujemy, jeździmy rowerem lub udajemy się na boisko, kort czy basen. Przy wyższych temperaturach nosimy też lżejsze ubrania, co powoduje, że bardziej krytycznie przyglądamy się własnej sylwetce. Jednak, aby osiągnąć wymarzony efekt, czyli być szczupłym i zdrowym, aktywność fizyczną trzeba wspomagać odpowiednią dietą. Powinny się w niej znaleźć jajka – wyjaśniamy dlaczego.

Mało kalorii, dużo „dobrych” tłuszczów

Przede wszystkim jajko to produkt niskokaloryczny, a przy tym sycący. Jedna sztuka ważąca 50-70 g zawiera tylko 75 kcal i ok. 6,2 g łatwo przyswajalnego białka (to ok. 12% dziennego zapotrzebowania na ten składnik). Ma ono wpływ na budowę masy mięśniowej. Zjedzenie rano dwóch jaj, powoduje że długi czas nie będziemy odczuwali głodu, ta sama liczba pomoże szybko zregenerować organizm po wysiłku fizycznym.
- Zawarte w jajkach tłuszcze nie powodują tycia – mówi Tomasz Jokiel z Ferm Drobiu Jokiel. - Dzieje się tak dlatego, ponieważ większość z nich to korzystne tłuszcze nienasycone. Tych „złych”, nasyconych jest zaledwie 0,1 g na 5 g tłuszczu. „Dobre” pomagają utrzymać prawidłowe tło hormonalne. Codzienne jedzenie jaj pomaga również redukować tkankę tłuszczową.

Bogactwo witamin

Mają one w swoim składzie także wiele składników mineralnych i witamin, dzięki czemu pomagają w uzupełnianiu mikro- i makroelementów wypłukiwanych wraz z potem w czasie ruchu lub treningu. Jajko to źródło witamin A, E, D, K, z grupy B (B1, B2, B12) oraz kwasu pantotenowego. Ze składników mineralnych w jajku występują: magnez, żelazo, jod, potas, wapń, fosfor, sód, cynk, fluor, krzem, miedź, selen, mangan i siarka. Są też kwasy Omega-3, które mają wpływ na szybką regenerację oraz działają przeciwzapalne i aminokwasy zaangażowane w odbudowę tkanki mięśniowej. Na sprawność oczu dobry wpływ mają luteina i zeaksantyna zawarte w żółtku.

Jak przygotować jajko?

Pozostaje jeszcze odpowiedzieć na pytanie w jaki sposób przygotować jajko, aby traciło jak najmniej swoich właściwości. Wydawałoby się, że najkorzystniej spożyć je na surowo, ale istnieje wtedy niebezpieczeństwo zarażenia wirusem salmonelli, a zjedzenie jajka w tej formie nie dla każdego jest po prostu przyjemne.

Najzdrowszy sposób przyrządzenia to jajko na miękko – w żółtku pozostaje najwięcej witamin i mikroelementów, a sposób ten nie wymaga wykorzystania dodatkowego tłuszczu. Warty polecenia jest również omlet, ponieważ wykorzystujemy do niego całe jajko i najczęściej dodajemy warzywa. Nie trzeba też używać tłuszczu – można go upiec na wodzie. Dobrymi sposobami podania są też jajecznica i jajko sadzone – jajka nie są poddawane długiej obróbce termicznej, nie tracą więc swoich wartości odżywczych. Minusem w obu przypadkach jest konieczność wykorzystania tłuszczu (np. masła), ale także w tym przypadku można go zastąpić wodą – kranówką lub gazowaną. Ta druga dodaje jajecznicy puszystości. Wymieniając sposoby podawania jaj nie sposób też pominąć wersji na twardo – są one niskokaloryczne, nie wymagają dodatku tłuszczu, należy jednak uważać, aby nie gotować zbyt długo, bo powoduje to wytrącenie się siarki i żelaza, a jajka tracą wiele cennych wartości odżywczych.

Materiał: Marta Mikulska

Oceń artykuł: 11 10

Czytaj również

udostępnij na FB

Komentarze (0) Zgłoś naruszenie zasad

Uwaga! Internauci piszący komentarze na portalu biorą pełną odpowiedzialność za zamieszczane treści. Redakcja zastrzega sobie jednak prawo do ingerowania lub całkowitego ich usuwania, jeżeli uzna, że nie są zgodne z tematem artykułu, zasadami współżycia społecznego, a także wówczas, gdy będą naruszać normy prawne i obyczajowe. Pamiętaj! -pisząc komentarz, anonimowy jesteś tylko do momentu, gdy nie przekraczasz ustalonych zasad.

Komentarze pisane WIELKIMI LITERAMI będą usuwane!

Dodaj komentarz

kod weryfikacyjny

Akceptuję zasady zamieszczania opinii w serwisie
Komentarz został dodany. Pojawi się po odświeżeniu strony.
Wypełnij wymagane pola!



LOKALNY HIT

Aparat dla dzieci
99,00 złPLN
Konsultacja środowiskowa
200 zł / 0,5 hPLN
Ochrona środowiska dla firm
od 50PLN
Ewidencja Importu Aut
2400 zł / rokPLN
Budowa magazynów
Zezwolenie na transport odpadów
od 2000PLN
Sprawozdanie o wytwarzanych odpadach
500PLN
Bezpłatne kontrolowanie sprawności amortyzatorów
0

Zakażenia pokarmowe w sezonie wakacyjnym. Jak się chronić?

W miesiącach letnich wzrasta liczba zakażeń #i zatruć pokarmowych. Wiąże się to z łatwiejszym psuciem żywności w gorące dni, jak też funkcjonowaniem sezonowych punktów „małej gastronomii”. Nadzór nad nimi to jedno z podstawowych zadań Państwowej Inspekcji Sanitarnej.

(czytaj więcej)
0

Diecezjalna pielgrzymka. Rowerem na Jasną Górę

Po raz siódmy z parafii #św. Józefa wyruszyła pielgrzymka „Bydgoski Józef rowerem na Jasną Górę”. „Tworzycie wyjątkową wspólnotę w drodze” – mówił na jej rozpoczęcie bp Krzysztof Włodarczyk, który przewodniczył Mszy św. Będąc w niej – jak dodał ordynariusz – każdy chce doświadczyć obecności Boga, relacji z Nim. – Do pokonywania tej drogi są potrzebne środki – klucze, by otwierać mnie na Boga. Są nimi: słowo Boże, modlitwa oraz sakrament pokuty i pojednania – zaznaczył.

(czytaj więcej)
0

Rozliczanie PIT. Podsumowanie tegorocznej akcji

93 %, czyli blisko 1,1 mln deklaracji podatkowych #za 2023 r. podatnicy złożyli elektronicznie, z czego większość, bo prawie 660 tys. przez usługę Twój e-PIT. Tylko 82 tys. zeznań wpłynęły w wersji papierowej. W tym roku urzędy skarbowe rekordowo szybko zwracały nadpłaty podatku – średnio w ciągu 15 dni. Pierwszy raz z usługi Twój e-PIT skorzystali przedsiębiorcy, którzy w naszym województwie złożyli w ten sposób 213 tys. dokumentów. Organizacje Pożytku Publicznego (OPP) mogą w tym roku otrzymać rekordową sumę 71 mln zł.

(czytaj więcej)
0

Nie bądź zombi! Narkotyki to bardzo ryzykowna gra (film)

Narkotyki to bardzo ryzykowna gra, w której jedyną #pewną jest to, że nie można wygrać. Przeciwnik, w tym przypadku środek odurzający, nie bierze jeńców. Obowiązującą zasadą jest to, że wraz z rozwojem uzależnienia pojawia się coraz większa tolerancja na narkotyk. Aby utrzymać pożądany efekt, osoba uzależniona zaczyna przyjmować coraz większe dawki – a te w którymś momencie stają się toksyczne i… game over – nie ma drugiego życia. Żeby zatrzymać tę rozgrywkę, polska Policja stworzyła spot skierowany do młodych ludzi, którzy nie zawsze zdają sobie sprawę z tego, że każdy, kto zaczyna tę grę, już na starcie jest przegrany.

(czytaj więcej)