Wakacyjne przygody z kajakami. Czas na refleksję i chwilę retrospekcji

fot. powierzone
Upływające wakacje upłynęły nam na realizacji wielu wyjazdów# i eskapad turystycznych.
Trzykrotnie spłynęliśmy kajakami po rzece Brdzie na odcinku z Wymysłowa do Piły Młyna. Letnia, upalna aura zachęcała do ochłodzenia się w zimnym nurcie rzecznym, więc jakiekolwiek wywrotki czy „kabiny” przynosiły wiele śmiechu i radości. Zawieszone nisko nad wodą gałęzie nadbrzeżnych olch i jesionów, jak zielone kurtyny nie dopuszczały ostrych promieni słonecznych do naszych kajaków. Jedynie czasem mieniły się w falach malachitowe refleksy. Ten długi na 16 kilometrów odcinek pokonywaliśmy w wyśrubowanym czasie 2,5 godziny.
Także trzykrotnie, w minione wakacje zmierzyliśmy się z przepiękną Łobżonką na odcinku z Dorotowa do Witrogoszcza i dalej do Łobżenicy. Porośnięte gęstym sitowiem i oczeretami zabagnione brzegi Łobżonki zazdrośnie chowały przed nami przecudne zakątki i uroczyska odwiedzane przez spragnione zimnej wody dzikie zwierzęta. Pokonywanie licznych zwałek i przeszkód wprowadzało nas jak zwykle w doskonały nastrój i entuzjazm. Dwukrotnie spłynęliśmy Dobrzycą i Piławą, bardzo dobrze nam znanymi rzekami północnej Wielkopolski. W spływach tych wzięli aktywny udział wychowankowie naszej placówki. Uczyli się manewrować kajakami na wodach płynących, dbać o wyposażenie kajakowe oraz asekurować się nawzajem na wodzie. Spływy te były ważną atrakcją w wakacyjnym planie pobytu wychowanków w naszej placówce.
Wakacyjne przygody z kajakami Koła Turystów Górskich im. Klimka Bachledy w Kcyni zakończyliśmy mocnym akcentem, wyprawiając się 26 i 27 sierpnia na górskie rzeki: Białkę Tatrzańską i Dunajec. Spływ Białką Tatrzańską rozpoczęliśmy od Szałasów Jurgowskich a zakończyliśmy po 3,5 godzinnej, pełnej mocnych wrażeń przygodzie w rejonie wsi Krempachy. Rzeka ta jest przez całe lato zasilana zimnymi i przejrzystymi wodami z topniejących śniegów w kotłach tatrzańskich, a częste sierpniowe opady uzupełniają ewentualne braki wody. Wiele emocji przynosiło nam pokonywanie naturalnych progów skalnych z plosami w podnóża, w których często występowały zdradzieckie odwoje. Musieliśmy uważać na nagłe skoki nurtu z powodu bocznych i podwodnych przeszkód. Rozciągliwe żwirowe i kamieniste przemiały, przy stałym, wysokim spadku koryta, czyniły z Białki Tatrzańskiej prawdziwie dziką wodę. Przemierzenie tej rzeki było dla nas prawdziwym wyzwaniem i surowym egzaminem posiadanych przez nas umiejętności w zakresie organizacyjnym (pojechaliśmy na nią jednym samochodem z rowerem w bagażniku) oraz w zakresie bezpieczeństwa indywidualnego i zespołowego w czasie wzajemnej asekuracji na wodzie. Rzek takich jak Białka nie pokonuje się bowiem samotnie, bez doświadczenia i wyposażenia w odpowiedni sprzęt pływający (jednoosobowe kajaki polietylenowe, mocne wiosła górskie) i asekuracyjny (kamizelki, kaski, rzutki).
Następnego dnia po noclegu na polu namiotowym w Sromowcach Niżnych, wczesnym rankiem najpierw weszliśmy na szczyt Trzech Koron w Pienińskim Parku Narodowym, aby w południowym skwarze spłynąć rzeką Dunajcem ze Sromowców Niżnych do Szczawnicy. Dunajec jest główną rzeką Podhala i za jej najciekawszą część uważa się odcinek przełomowy, kiedy rzeka ta przebija się ostrymi meandrami przez pieniński wapienny pas skałkowy. Pokonaliśmy go w ciągu 1,5 godzinnej wyprawy. Zwinnie wykorzystując liczne bystrza, przemknęliśmy na naszych śmigłych jedynkach między licznymi tratwami spiskich flisaków, pełnych rozleniwionych wczasowiczów i kuracjuszy. Raczyliśmy się wspaniałymi widokami bielących się w słońcu wysokich wapiennych urwisk.
Do Kcyni i Nakła nad Notecią wróciliśmy pełni wrażeń. Pozostał nam teraz czas na refleksję i chwilę retrospekcji… Rzeki górskie to wyzwanie i adrenalina kompletnie na innym poziomie niż nasze doskonale znane „zwałki”. Co lepsze? Na to pytanie każdy z nas musi sam sobie odpowiedzieć.
Materiał: Jacek Maćkowski
Galeria



































Czytaj również
- Nowe paliwo na stacjach benzynowych. Zmiany od 1 stycznia
- Wymagające warunki dla kierowców. Standardy zimowego utrzymania dróg
- Nasza psychika jest fundamentem naszego dobrostanu. Zadbaj o zdrowie
- Udostępniono internetową Bazę Rodzin. Szlachetna Paczka rusza z pomocą
- "Inżynierowie Przyszłości”. Propozycja skierowana do nauczycieli i uczniów
Dodaj komentarz
Zmiana przepisów. Nowe normy handlowe w odniesieniu do jaj

28 listopada 2023 roku straciło moc rozporządzenie #Komisji (WE) nr 589/2008 z dnia 23 czerwca 2008 roku ustanawiające szczegółowe zasady wykonywania rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w sprawie norm handlowych w odniesieniu do jaj (Dz. Urz. L 163 z 24.06.2008 r., str. 6 ze zm.).
(czytaj więcej)Fałszywy obraz szopa. Inwazyjny gatunek obcy

Szop pracz należy do inwazyjnych gatunków obcych (IGO), które stanowią jedno z największych #zagrożeń dla rodzimej różnorodności biologicznej. Jednak brak wiedzy w tym zakresie i pozornie przyjazny wizerunek zwierzęcia sprawia, że we współczesnej kulturze masowej traktowany jest jak maskotka. A to fałszywy obraz szopa.
(czytaj więcej)Program Operacyjny Pomoc Żywnościowa. Podsumowanie wsparcia

Program Operacyjny #Pomoc Żywnościowa 2014-2020 (PO PŻ), współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym (Fund for European Aid to the Most Deprived – FEAD) to łącznie 9 Podprogramów realizowanych w latach 2014-2023.
(czytaj więcej)Nowe paliwo na stacjach benzynowych. Zmiany od 1 stycznia

Od 1 stycznia 2024 r. na stacjach paliw w Polsce będzie wprowadzane sukcesywnie nowe paliwo# - benzyna silnikowa 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów – tzw. E10. Benzyna silnikowa E10 zastąpi na stacjach paliw benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Benzyna silnikowa E5, która zostanie zastąpiona benzyną E10, zawiera maksymalnie do 5% objętościowo biokomponentów (bioetanolu), podczas gdy benzyna E10 będzie zawierała maksymalnie do 10% objętościowo biokomponentów. Ta zmiana nie wymaga dodatkowych działań od większości właścicieli pojazdów. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa.
(czytaj więcej)
Komentarze (0) Zgłoś naruszenie zasad
Uwaga! Internauci piszący komentarze na portalu biorą pełną odpowiedzialność za zamieszczane treści. Redakcja zastrzega sobie jednak prawo do ingerowania lub całkowitego ich usuwania, jeżeli uzna, że nie są zgodne z tematem artykułu, zasadami współżycia społecznego, a także wówczas, gdy będą naruszać normy prawne i obyczajowe. Pamiętaj! -pisząc komentarz, anonimowy jesteś tylko do momentu, gdy nie przekraczasz ustalonych zasad.
Komentarze pisane WIELKIMI LITERAMI będą usuwane!