Specjalistyczne farby do druku – rodzaje

fot. powierzone
Każdego dnia zadrukowywanych jest miliony materiałów i# powierzchni. Prawie każdy w domu posiada małą drukarkę, z kolei profesjonalne usługi drukarskie dostępne są w większości miast. Mimo cyfryzacji, wydruki wciąż cieszą się ogromną popularnością, stąd duże zapotrzebowanie na materiały i produkty umożliwiające wysokogatunkowy druk. Daje on gwarancję żywych kolorów oraz świetnej jakości. Do masowego druku stosowane są obecnie przede wszystkim farby offsetowe.
Farby offsetowe – skład
Farba offsetowa to rodzaj farby drukowej używanej w maszynach poligraficznych, pracujących w technice offsetowej, będącej przemysłową odmianą druku płaskiego. Farby offsetowe charakteryzują się wysokim rozdrobnieniem pigmentu, który nadaje im szczególnie pożądaną intensywność.
W skład farby offsetowej wchodzą:
- substancje barwiące, czyli pigmenty,
- spoiwa, czyli żywice, oleje roślinne lub mineralne czy żywice alkidowe,
- dodatki, czyli różne substancje pomocnicze takie jak suszki, włoski, wypełniacze,
Podział farb offsetowych
W druku offsetowym wykorzystuje się specjalistyczne farby, których zasadniczym nośnikiem są pigmenty i laki, a spoiwem żywice i oleje. Farby offsetowe dzielą na dwa główne typy – konwencjonalne oraz utrwalane promieniowaniem UV.
Farby offsetowe konwencjonalne to farby tworzone na bazie olejów roślinnych lub mineralnych. Drukowanie farbami na bazie olejów roślinnych jest metodą nowocześniejszą, gdzie zastosowanie mają wyłącznie spoiwa i rozcieńczalniki pochodzenia roślinnego. W drugim przypadku określone składniki farby offsetowej są wytwarzane z ropy naftowej, często z domieszką składników naturalnych. Pozostałe farby offsetowe to farby niekonwencjonalne i do nich należą farby UV, farby hybrydowe oraz farby na offset bezwodny.
Rodzaje farb offsetowych ze względu na sposób utrwalenia
Farby offsetowe można podzielić według kryterium sposobu utrwalenia. Farby utwardzane w sposób konwencjonalny stanowią większość oferowanych produktów. Alternatywą dla tego rodzaju utrwalania jest proces utwardzania za pomocą promieniowania UV. Ze względu na charakterystykę druku offsetowego, farby te cechują się dużą intensywnością barw i odpornością na światło.
Farby offsetowe pod względem sposobu utrwalania dzieli się na:
- farby arkuszowe – można je wykorzystać na takich powierzchniach jak blacha, folie z tworzyw sztucznych, papiery metalizowane,
- farby gazetowe offsetowe,
- farby zwojowe offsetowe,
- farby utrwalane promieniowaniem UV do drukowania na maszynach arkuszowych i zwojowych.
Materiał Partnera - Artykuł Sponsorowany
Czytaj również
Sprawdzono zabawki dźwiękowe. Czy wszystkie są bezpieczne?

Sprawdziliśmy bezpieczeństwo 50 zabawek dźwiękowych oraz #41 interaktywnych dla dzieci do lat 3 – m.in. poziom wydawanego dźwięku, małe części, właściwości mechaniczne i fizyczne, oznakowanie.
(czytaj więcej)Kontrola produktów oferowanych luzem. Nieprawidowości w 83 sklepach

Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych #(IJHARS) przedstawia wyniki przeprowadzonej w II kwartale 2023 r. planowej kontroli w zakresie jakości handlowej oferowanych luzem: mięs, przetworów mięsnych (kiełbas i wędzonek) oraz serów żółtych.
(czytaj więcej)Programowanie to świetna zabawa. Jak rozpocząć naukę kodowania?

Szukasz mądrej rozrywki na długie jesienne wieczory dla siebie i swoich dzieci? Zacznijcie #programować! Niezależnie od tego, ile macie lat, na naukę kodowania nigdy nie jest ani za wcześnie, ani za późno. Podpowiadamy, jak zacząć.
(czytaj więcej)Nowe paliwo na stacjach benzynowych. Zmiany od 1 stycznia

Od 1 stycznia 2024 r. na stacjach paliw w Polsce będzie wprowadzane sukcesywnie nowe paliwo# - benzyna silnikowa 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów – tzw. E10. Benzyna silnikowa E10 zastąpi na stacjach paliw benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Benzyna silnikowa E5, która zostanie zastąpiona benzyną E10, zawiera maksymalnie do 5% objętościowo biokomponentów (bioetanolu), podczas gdy benzyna E10 będzie zawierała maksymalnie do 10% objętościowo biokomponentów. Ta zmiana nie wymaga dodatkowych działań od większości właścicieli pojazdów. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa.
(czytaj więcej)