"Zyskamy na użeglowieniu Wisły". Rozmowa z Krzysztofem Rychlewskim
Krzysztof Rychlewski, fot. Tymon Markowski
Zachęcamy do przeczytania wywiadu z uczniem ZSŻŚ w Nakle Krzysztofem Rychlewskim, # przeprowadzonego przez Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego w Bydgoszczy.
Krzysztof Rychlewski, jest uczniem technikum żeglugi śródlądowej w Nakle nad Notecią, zdobywcą drugiego miejsca w Ogólnopolskiej Olimpiadzie Wiedzy o Żegludze i Drogach Wodnych, uczestnikiem rejsu promocyjno-badawczego na 450-kilometrowym odcinku Wisły z Gdańska do Warszawy.
Co to za szkoła i jakich fachowców kształci?
Nasze technikum istnieje od 1945 roku. Kształci w zawodzie marynarza śródlądowego, absolwenci otrzymują kwalifikacje nawigatorów i mechaników pokładowych. Moja specjalność to technik żeglugi śródlądowej.
Uczę się solidnie i chciałbym pracować w moim zawodzie w Polsce. Niestety, warunki żeglugi na naszych rzekach są takie, że niewiele się na nich w sensie transportowym dzieje. Obawiam się więc, że nie znajdę dobrej pracy w kraju i, podobnie jak wielu moich starszych kolegów, będę zmuszony pracować za granicą.
Czy uruchomienie w przyszłości Wisły jako drogi komunikacyjne zmieni jakoś perspektywy zawodowe twoje i twoich kolegów?
Oczywiście. Uruchomienie Wisły jako uregulowanej, liczącej się w bilansie komunikacyjnym drogi wodnej zasadniczo zmieniłoby tę sytuację. Chciałbym pracować w kraju. Myślę też, że wielu pracujących za granicą marynarzy śródlądowych wróciłoby do domu i tu wykorzystywało swoje kwalifikacje.
Czy w twoim środowisku rozmawia się na temat przyszłości Wisły w aspekcie komunikacyjnym i energetycznym?
To ważne kwestie, które wiążą się nie tylko z osobistymi losami i przyszłością moją i moich kolegów. Na pewno należy rozpocząć kaskadyzację Wisły, gdyż to jest prawdopodobnie jedyna możliwość okiełznania tej ogromnej rzeki. I trzeba to zrobić jak najszybciej się da, bo będziemy mieć z tego wiele korzyści. Mam na myśli ochronę przeciwpowodziową, produkcję „zielonej” energii elektrycznej, możliwość prowadzenia gospodarki zasobami wodnymi (zapobieganie suszom, nawadnianie upraw) oraz oczywiście warunki do żeglugi, z czym łączy się kwestia impulsów dla rozwoju gospodarczego. Wielkie nadzieje i wielkie możliwości łączą się z planowanym uruchomieniem platformy multimodalnej, która powinna powstać w rejonie Bydgoszczy i Solca Kujawskiego. Pewne jest też, że nie wystarczy użeglowienie Wisły na kilku odcinkach. Aby czerpać prawdziwe korzyści z żeglugi śródlądowej - dla Polski, dla naszego regionu - trzeba połączyć Wisłę z siecią europejskich dróg wodnych. To jest potrzebne. To jest konieczne. Mamy tradycje, trzeba z nich skorzystać.
materiał: UMWKP
Czytaj również
Dodaj komentarz
LOKALNY HIT
Kolejna wędrówka wzdłuż rzeki Noteć. Trasa nie będzie trudna
Zapraszam na wędrówkę z cyklu# "Po bezdrożach".
(czytaj więcej)Rocznica powstania w gettcie warszawskim. Heroiczna walka
Dzisiaj, 19 kwietnia przypada# 81. rocznica powstania w getcie warszawskim.
(czytaj więcej)Kwiecień plecień. Poranne opady śniegu zaskoczyły mieszkańców
W kcyńskiej gminie dziś rano #padał śnieg z deszczem i to dość intensywnie. Za oknem przez kilkanaście minut panowała iście zimowa aura.
(czytaj więcej)Zmień swoje dotychczasowe nawyki. Serce kocha sport
Systematyczna aktywność fizyczna jest podstawą# zdrowego stylu życia. Małymi krokami spróbuj zmienić swoje dotychczasowe nawyki.
(czytaj więcej)
Komentarze (4) Zgłoś naruszenie zasad
nieprawda, w dniu 15-05-2017 22:35:54 napisał:
odpowiedz
karolina, w dniu 16-05-2017 06:04:17 napisał:
odpowiedz
Obserwator, w dniu 16-05-2017 08:01:19 napisał:
odpowiedz
bajki, w dniu 16-05-2017 08:13:51 napisał:
odpowiedz
Uwaga! Internauci piszący komentarze na portalu biorą pełną odpowiedzialność za zamieszczane treści. Redakcja zastrzega sobie jednak prawo do ingerowania lub całkowitego ich usuwania, jeżeli uzna, że nie są zgodne z tematem artykułu, zasadami współżycia społecznego, a także wówczas, gdy będą naruszać normy prawne i obyczajowe. Pamiętaj! -pisząc komentarz, anonimowy jesteś tylko do momentu, gdy nie przekraczasz ustalonych zasad.
Komentarze pisane WIELKIMI LITERAMI będą usuwane!