Dziś mamy 4 czerwca 2020, czwartek, imieniny obchodzą:

06 października 2019

Transport w województwie kujawsko-pomorskim. Analiza zeszłego roku

fot. archiwum

fot. archiwum

Długość dróg publicznych o nawierzchni twardej w województwie # kujawsko-pomorskim w 2018 r. wzrosła w większości kategorii dróg (zarówno w porównaniu z ub. rokiem, jak i 2015 r.) W tym czasie wzrosła też liczba pojazdów samochodowych i ciągników.

Drogi publiczne

Długość dróg publicznych o nawierzchni twardej w województwie kujawsko-pomorskim w 2018 r. wyniosła 18584,5 km. Stanowiły one 6,1% takich dróg w Polsce (8 lokata w Polsce). W porównaniu z poprzednim rokiem w województwie przybyło 241,1 km dróg (7 lokata w Polsce), a w porównaniu z 2015 r. – 1321,4 km.

W przeliczeniu na 100 km2 powierzchni w województwie przypadało 103,4 km dróg publicznych o nawierzchni twardej (więcej o 1,3 km na 100 km2 niż w ub. roku oraz o 7,3 km na 100 km2 w 2015 r.). W województwie kujawsko-pomorskim wskaźnik ten był w 2018 r. o 6,2 km na 100 km2 wyższy niż w Polsce.

Drogi o nawierzchni twardej ulepszonej stanowiły 89,9% długości dróg w województwie kujawsko-pomorskim (14 miejsce wśród województw). Było to więcej o 1,1 p. proc. niż w ub. roku i o 1,3 p. proc. niż w 2015 r. W Polsce odsetek dróg o nawierzchni twardej ulepszonej wyniósł 95,4%.

Autostrady tworzą w województwie kujawsko-pomorskim sieć dróg o długości 165,0 km, a drogi ekspresowe 35,0 km. Długość autostrad na terenie województwa pozostaje na nie-zmienionym poziomie od 2014 r., a dróg ekspresowych od 2013 r. W 2018 r. autostrady stano-wiły 10,1% tego rodzaju dróg w Polsce (5 lokata wśród województw). Udział dróg ekspresowych natomiast wynosił 1,7% (13 lokata).

Największą część dróg o nawierzchni twardej stanowiły w województwie kujawsko-pomorskim w 2018 r. drogi gminne (48,0%, tj. 8912,0 km) i powiatowe (36,2%, tj. 6720,9 km). Długość dróg gminnych wzrosła zarówno w porównaniu z ub. rokiem, jak i z 2015 r. odpowiednio o 226,8 km i o 1268,8 km, natomiast długość dróg powiatowych wzrosła odpowiednio o 51,1 km i o 21,4 km.

Drogi wojewódzkie stanowiły 9,4% dróg o nawierzchni twardej w województwie kujawsko- -pomorskim w 2018 r., a krajowe 6,5%. Ich długość wyniosła odpowiednio 1744,5 km i 1207,1 km. W porównaniu z 2017 r. długość dróg wojewódzkich zmalała o 36,9 km, ale w po-równaniu z 2015 r. wzrosła o 28,2 km. Długość dróg krajowych wzrosła względem 2017 r. o 0,1 km i o 3,0 km względem 2015 r.

Największa gęstość dróg gminnych i powiatowych wystąpiła w 2018 r. w największych miastach na prawach powiatu. W Toruniu przypadało 228,9 km, w Bydgoszczy 207,1 km dróg gminnych na 100 km2 powierzchni. Najrzadsza sieć dróg gminnych cechowała powiaty tucholski i sępoleński, w których przypadało nieco ponad 20 km na 100 km2 powierzchni. Z kolei największą gęstością dróg powiatowych charakteryzowało się miasto Grudziądz – 84,8 km na 100 km2 powierzchni. Najrzadsza sieć tego typu dróg była w powiatach toruńskim i bydgoskim (ok. 25 km na 100 km2).

Pojazdy samochodowe

W województwie kujawsko-pomorskim w 2018 r. zarejestrowanych było 1643,1 tys. pojazdów samochodowych i ciągników (przed rokiem 1583,5 tys., w 2015 r. – 1472,9 tys.). Stanowiły one 5,3% wszystkich pojazdów w Polsce (9 lokata). Na 1000 mieszkańców województwa kujawsko-pomorskiego przypadało 791 pojazdów (więcej o 31 i 85 w porównaniu z 2017 r. i 2015 r.).

Najliczniejszą grupę pojazdów samochodowych w 2018 r. stanowiły samochody osobowe (1243,3 tys., tj. 75,7% ogółu pojazdów samochodowych i ciągników zarejestrowanych) i było to o 49,0 tys. więcej w porównaniu z poprzednim rokiem, a w odniesieniu do 2015 r. – o 139,9 tys. więcej. Na 1000 mieszkańców przypadało 598 samochodów osobowych (w 2017 r. – 573, a w 2015 r. – 529).

W 2018 r. zarejestrowanych było w województwie kujawsko-pomorskim 168,3 tys. samochodów ciężarowych (tj. 10,2% ogółu pojazdów samochodowych i ciągników zarejestrowanych). Było to o 4,0 tys. więcej aniżeli w poprzednim roku oraz o 11,6 tys. więcej niż w 2015 r. W przeliczeniu na 1000 mieszkańców województwa kujawsko-pomorskiego przypadało 90 samochodów ciężarowych (więcej o 3 niż w 2017 r. i o 7 samochodów ciężarowych na 1000 mieszkańców niż w 2015 r.).

W 2018 r. w strukturze samochodów osobowych pod względem wieku najliczniejszą grupę stanowiły samochody osobowe w wieku 10-15 lat (22,3%, tj. 276,6 tys.). W latach 2015-2017 natomiast przeważała grupa samochodów osobowych w wieku 16-20 lat. Najmniej liczną grupę w okresie 2015-2018 stanowiły samochody najmłodsze w wieku 0-3 lata (5,0%, tj. 62,1 tys. w 2018 r.), których udział od 2015 r. wzrasta (od 3,8% w 2015 r.). Od 2015 r. wzrósł również udział samochodów osobowych w wieku 21 lat i starszych. W 2018 r. stanowiły one 41,8% (520,0 tys.). Od kilku lat maleje natomiast udział samochodów osobowych w wieku: 4-9 lat, 10-15 lat i 16-20 lat. W 2018 r. stanowiły one odpowiednio 9,7%, 22,3% i 21,3%.

W 2018 r. we wszystkich powiatach i miastach na prawach powiatu województwa kujawsko-pomorskiego przeważał udział samochodów osobowych w wieku powyżej 15 lat. Samochody w tym wieku stanowiły, za wyjątkiem Torunia, ponad połowę wszystkich samochodów osobowych w danym powiecie i mieście na prawach powiatu. W miastach na prawach powiatu udział samochodów osobowych powyżej 15 lat był najmniejszy w województwie (Toruń – 49,9%, Bydgoszcz – 55,0%), a samochodów najmłodszych, tj. do 3 lat największy (Toruń – 13,3%, Bydgoszcz – 11,1%).

W strukturze wieku samochodów ciężarowych w 2018 r. zarejestrowanych w województwie kujawsko-pomorskim dominowały samochody powyżej 30 lat (23,1%, tj. 38,9 tys.). Ich odsetek systematycznie wzrasta od 2015 r. Drugą dominującą grupę stanowiły samochody ciężarowe w wieku 10-15 lat (19,7%, tj. 33,2 tys.). Najnowsze samochody ciężarowe w wieku 0-3 lata były najmniej liczną grupą (5,5%, tj. 9,3 tys. sztuk).

We wszystkich powiatach i miastach na prawach powiatu województwa kujawsko-pomorskiego przeważały samochody ciężarowe w wieku powyżej 15 lat. W 2018 r. stanowiły one ponad połowę wszystkich samochodów ciężarowych. W niektórych powiatach większość stanowiły samochody starsze. Na przykład w powiecie wąbrzeskim, golubsko-dobrzyńskim i włocławskim ponad 50% wszystkich samochodów ciężarowych stanowiły samochody w wieku powyżej 21 lat. Relatywnie niewielką część samochodów ciężarowych stanowiły pojazdy najmłodsze. Największy udział samochodów ciężarowych w wieku do 3 lat zarejestrowanych było w miastach na prawach powiatu – w Bydgoszczy (12,9%) i w Toruniu (12,3%), natomiast najmniej w powiecie aleksandrowskim i włocławskim (po 1,3%).

materiał: Małgorzata Górka/Urząd Statystyczny w Bydgoszczy

Oceń artykuł: 0 1
Pliki do pobrania
Transport_w_woj_kujawsko-pomorskim_w_2018.pdf

Czytaj również

udostępnij na FB

Komentarze (0) Zgłoś naruszenie zasad

Uwaga! Internauci piszący komentarze na portalu biorą pełną odpowiedzialność za zamieszczane treści. Redakcja zastrzega sobie jednak prawo do ingerowania lub całkowitego ich usuwania, jeżeli uzna, że nie są zgodne z tematem artykułu, zasadami współżycia społecznego, a także wówczas, gdy będą naruszać normy prawne i obyczajowe. Pamiętaj! -pisząc komentarz, anonimowy jesteś tylko do momentu, gdy nie przekraczasz ustalonych zasad.

Komentarze pisane WIELKIMI LITERAMI będą usuwane!

Dodaj komentarz

kod weryfikacyjny

Akceptuję zasady zamieszczania opinii w serwisie
Komentarz został dodany. Pojawi się po odświeżeniu strony.
Wypełnij wymagane pola!



LOKALNY HIT

Kasa fiskalna ONLINE Datecs WP25
1299PLN PROMOCJAPLN
Sypialnia - jasny dekor i ryflowane uchwyty
Gimnastyka korekcyjna
Botox i wypełniacze
Elzab Delta Max E
sugerowana cena producenta: 2950,70PLN
Test amortyzatorów
Rolki termiczne
0,69PLN 0,49PLN
Szczotki do włosów tytanowe Termix
0

O Stowarzyszeniu Oficerów Więziennictwa. Czym się zamuje?

Przyglądamy się bliżej działalności Stowarzyszenia Oficerów Więziennictwa. Jaka jest jego #historia? Jakie stawia sobie cele? Do czego dąży w swoich działaniach?

(czytaj więcej)
0

Dzień Różnorodności Biologicznej. Dlaczego należy dbać o każdy gatunek?

Środowisko naturalne w ostatnich dekadach musi mierzyć się z wieloma wyzwaniami.# Niestety, za część tych problemów odpowiada człowiek i jego działalność, prowadząca m.in. do intensyfikacji efektu cieplarnianego. Obchodzony z inicjatywy ONZ Międzynarodowy Dzień Różnorodności Biologicznej (22 maja) to dobry moment, by zauważyć, że każdy z nas może przeciwdziałać negatywnym zmianom w światowym ekosystemie.

(czytaj więcej)
0

Zdrowe odżywianie podczas pracy zdalnej. Przepis na sałatkę w stylu toskańskim

Pomimo cyklicznego znoszenia obostrzeń wielu z nas wciąż pracuje w trybie #zdalnym. A to z kolei stanowi nie lada wyzwanie dla naszej codziennej diety. Inaczej bowiem komponujemy menu zabierane do firmy, inaczej podejść należy do planowania posiłków, pracując w domowym zaciszu. W obu jednak przypadkach kluczem jest zbilansowana dieta, zapewniająca siłę i energię na cały dzień intensywnej pracy.

(czytaj więcej)
0

Każdy może zostać szefem kuchni. Wystarczą produkty i pomysł

Czas spędzany w domu i utrudniony dostęp do niektórych produktów, mogą okazać się #źródłem ciekawych pomysłów. Okazuje się, że w na co dzień niedocenianych zasobach domowej spiżarni, drzemie niemały potencjał. O tym, jak własną kuchnię zamienić w prawdziwą fabrykę smakołyków rozmawiamy z Jakubem Kuroniem – szefem kuchni i ekspertem kulinarnym.

(czytaj więcej)