Dziś mamy 4 grudnia 2023, poniedziałek, imieniny obchodzą:

03 września 2023

Prawo do informacji. Szpital nie powiadomił pacjenta o śmiertelnej chorobie

fot. Rzecznik Praw Pacjenta

fot. Rzecznik Praw Pacjenta

Jednym z ustawowych działań Rzecznika Praw Pacjenta jest prowadzenie postępowań #wyjaśniających. Wszczęcie postępowania następuje na podstawie informacji co najmniej uprawdopodabniających naruszenie praw pacjenta. Podczas prowadzonego postępowania Rzecznik może stwierdzić naruszenie więcej niż jednego prawa pacjenta. Dzisiaj omówimy naruszenie prawa do informacji.

W marcu 2018 r., 41-letni pacjent został poddany zabiegowi usunięcia zmiany skórnej – brodawki. Poinformowano go również, że został pobrany materiał do badania histopatologicznego, a jego wynik należy odebrać za ok. 4 tygodnie. Po tym czasie pacjent trzykrotnie dzwoni do poradni z pytaniem o wynik. Za każdym razem słyszy, że wyniku nie ma, ale gdy będzie coś niepokojącego, to zostanie o tym poinformowany. „Odpuszcza” więc dzwonienie uznając, że zostanie powiadomiony w przypadku niepokojących zmian. Zapomina o sprawie na cztery lata.

W 2022 r. pacjent nagle zasłabł. Wezwano pogotowie ratunkowe. Trafia na oddział wewnętrzny, potem na zakaźny tego samego szpitala, gdzie 4 lata wcześniej usuwano mu znamię. W wypisach z obu oddziałów z 2022 roku nie ma informacji o nowotworze. Jednak inny lekarz diagnozuje u niego nowotwór z przerzutami. Został zapytany, czy w przeszłości nie badano mu tkanek. Wraca do przychodni, w której usuwano mu zmianę skórną i odbiera wynik histopatologii z 2018 roku, z rozpoznaniem czerniaka.

Po przeanalizowaniu sprawy, Rzecznik Praw Pacjenta uznał bezsprzecznie, że prawo pacjenta zostało naruszone. Obowiązkiem personelu przychodni było poinformowanie pacjenta lub osobę upoważnioną przez pacjenta o wyniku badania histopatologicznego. W tym wypadku nic placówki nie usprawiedliwia. Przychodnia powinna przestrzegać procedur, w aspekcie ludzkim pomyśleć o człowieku, który stoi za tym wynikiem. Zrealizowanie obowiązku informacyjnego powinno nastąpić z wykorzystaniem wszelkich metod i sposobów kontaktu z pacjentem.

Zgodnie z przepisami prawa, podmiot leczniczy powinien tak zorganizować swoją działalność, aby obieg informacji był właściwy, tj. tak, by personel medyczny zlecający badanie oraz pacjent otrzymał w odpowiednim czasie jego wynik. W razie, gdy badanie wskazuje na konieczność podjęcia dalszego leczenia, informację o jego wyniku powinna być przekazana niezwłocznie. Personel medyczny ma obowiązek dotarcia do pacjenta z tą informacją. Dążenie to nie może być zakończone na próbach bezskutecznego kontaktu telefonicznego. Personel powinien wykorzystać inne środki komunikacji na odległość (np. próba kontaktu z osobą upoważnioną do informacji o stanie zdrowia pacjenta czy wykorzystanie adresu e-mail, jeżeli pacjent go wskazał bądź wysłanie korespondencji na wskazany przez pacjenta adres).

W niniejszej sprawie pobranie tkanek do badań histopatologicznych oznacza, że proces diagnozowania stanu zdrowia pacjenta nie został zakończony. Zakładając, że jako podmiot publiczny, przychodnia miała zawarty kontrakt z Narodowym Funduszem Zdrowia, powinna ona kontynuować proces udzielania pacjentowi świadczeń zdrowotnych przy zachowaniu zasady kompleksowości świadczeń. Otrzymane przez przychodnię alarmowe wyniki badań nie powinny kończyć procesu leczenia, a w tej sytuacji powinny się dopiero rozpocząć, z uwagi na stwierdzoną chorobę onkologiczną.

Pacjent nie otrzymał szansy na leczenie w odpowiednim czasie. Zmarł kilka miesięcy później.

Rzecznik Praw Pacjenta w piśmie do placówki medycznej, w którego działalności stwierdził naruszenie praw pacjenta formułuje zalecenia, co do sposobu załatwienia danej sprawy. W tym przypadku wniósł, m.in. o bezwzględne wprowadzenie w placówce procedury informowania pacjentów o otrzymanych wynikach alarmowych, przekazywanie szczegółowych informacji pacjentom przed zabiegiem chirurgicznym usunięcia zmian skórnych, w tym obligatoryjne potwierdzanie zgody na zabieg w formie pisemnej.

W opisanej sprawie Rzecznik Praw Pacjenta zdecydował też o aktywnym uczestnictwie w postępowaniu cywilnym, dotyczącym otrzymania zadośćuczynienia za doznaną krzywdę oraz naruszenie praw pacjenta. Sprawa ta została wszczęta za życia poszkodowanego, a po jego śmierci kontynuują ją członkowie rodziny.

Przedstawiona historia pokazuje, że także my jako pacjenci powinniśmy zachować czujność w kwestiach związanych z naszym zdrowiem. Nie wahajmy pytać lekarzy i personelu medycznego o wyniki badań, szczegółowe informacje o stanie zdrowia oraz wszelkie inne istotne kwestie. Jeśli otrzymujemy wyniki badań, upewnijmy się, że je rozumiemy i że są one zgodne z naszą wiedzą na temat własnego zdrowia. Jeśli coś wydaje nam się niejasne lub niepokojące, zawsze warto podjąć kroki w celu wyjaśnienia sytuacji.

Gdzie szukać wsparcia i informacji?

W celu uzyskania pomocy w ochronie swoich praw lub praw osoby bliskiej przebywającej w szpitalu, możesz skontaktować się z Rzecznikiem Praw Pacjenta za pośrednictwem Telefonicznej Informacji Pacjenta, obsługiwanej przez pracowników Biura Rzecznika Praw Pacjenta, pod nr tel. 800 190 590, prefks 2, na adres mejlowy: kancelaria@rpp.gov.pl lub przez formularz kontaktowy dostępny na stronie internetowej Rzecznika Praw Pacjenta.

Począwszy od 6 września br. pacjenci uzyskają dodatkową możliwość ubiegania się o rekompensatę w przypadku doznania szkody w związku z leczeniem szpitalnym, poprzez nowo utworzony Fundusz Kompensacyjny Zdarzeń Medycznych. Fundusz ten zapewni prosty i szybki mechanizm, w ramach którego Rzecznik Praw Pacjenta będzie przyznawał odszkodowania pieniężne poszkodowanym pacjentom, a także osobom bliskim w przypadku śmierci pacjenta. Wszystkie szkody zaistniałe w wyniku zdarzeń medycznych po 6 września br. będą umożliwiały skorzystanie z szybkiego, pozasądowego trybu wypłat odszkodowań, bez konieczności udowadniania winy – będzie to zatem wymierna pomoc dla pacjentów.

Źródło: Rzecznik Praw Pacjenta

Oceń artykuł: 11 11

Czytaj również

udostępnij na FB

Komentarze (4) Zgłoś naruszenie zasad

    • 5 (5)

    Ja, w dniu 04-09-2023 06:11:17 napisał:

    Prawo pacjenta? przestańcie pisać takie bzdury że wy dbacie o pacjenta nie widać tego w przychodni . szpitalu.Ja z bólem odcinka szyjnego kręgosłupa na rezonans czekam miesiącami.To nie wszystko zrobię rezonans to z opisem będę czekał do chirurgia parę miesięcy.Tsk dbacie o Polaków.Milego dnia

    odpowiedz

    • 0 (0)

    Darek, w dniu 04-09-2023 14:56:19 napisał:

    Kowid pokazał gdzie mają ludzi. Ile umierało samotnie z dala od rodzin, gdzie nie chcieli wpuszczać na odziały bo trwała bezobjawowa epidemia. A reszta cymbałów w to wierzyła i się szczepili nie przebadanymi preparatami

    odpowiedz

    • -1 (1)

    Martynka stara panna, w dniu 05-09-2023 08:33:44 napisał:

    covid to nie jest zwykly wirus

    odpowiedz

    pokaż odpowiedzi (1)

Uwaga! Internauci piszący komentarze na portalu biorą pełną odpowiedzialność za zamieszczane treści. Redakcja zastrzega sobie jednak prawo do ingerowania lub całkowitego ich usuwania, jeżeli uzna, że nie są zgodne z tematem artykułu, zasadami współżycia społecznego, a także wówczas, gdy będą naruszać normy prawne i obyczajowe. Pamiętaj! -pisząc komentarz, anonimowy jesteś tylko do momentu, gdy nie przekraczasz ustalonych zasad.

Komentarze pisane WIELKIMI LITERAMI będą usuwane!

Dodaj komentarz

kod weryfikacyjny

Akceptuję zasady zamieszczania opinii w serwisie
Komentarz został dodany. Pojawi się po odświeżeniu strony.
Wypełnij wymagane pola!



LOKALNY HIT

Szkolenia bhp wstępne
od 30PLN
Szkolenie z pierwszej pomocy
49PLN
Bezpłatne kontrolowanie sprawności zawieszenia
Metryczka dziecka A4
20PLN
Prowadzenie akt osobowych
od 30PLN
Szkolenia p.poż.
od 50PLN
Szkolenie z Ochrony Przeciwpożarowej
49PLN
Budowa magazynów
0

Zmiana przepisów. Nowe normy handlowe w odniesieniu do jaj

28 listopada 2023 roku straciło moc rozporządzenie #Komisji (WE) nr 589/2008 z dnia 23 czerwca 2008 roku ustanawiające szczegółowe zasady wykonywania rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w sprawie norm handlowych w odniesieniu do jaj (Dz. Urz. L 163 z 24.06.2008 r., str. 6 ze zm.).

(czytaj więcej)
0

Fałszywy obraz szopa. Inwazyjny gatunek obcy

Szop pracz należy do inwazyjnych gatunków obcych (IGO), które stanowią jedno z największych #zagrożeń dla rodzimej różnorodności biologicznej. Jednak brak wiedzy w tym zakresie i pozornie przyjazny wizerunek zwierzęcia sprawia, że we współczesnej kulturze masowej traktowany jest jak maskotka. A to fałszywy obraz szopa.

(czytaj więcej)
0

Dzisiaj Barbórka. Tradycyjne święto górnicze

Dzisiaj, 4 grudnia przypada Barbórka - tradycyjne święto górnicze. #Dzień ten obchodzą także geolodzy i inne osoby wykonujące zawody związane z poszukiwaniem paliw kopalnych.

(czytaj więcej)
0

Nowe paliwo na stacjach benzynowych. Zmiany od 1 stycznia

Od 1 stycznia 2024 r. na stacjach paliw w Polsce będzie wprowadzane sukcesywnie nowe paliwo# - benzyna silnikowa 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów – tzw. E10. Benzyna silnikowa E10 zastąpi na stacjach paliw benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Benzyna silnikowa E5, która zostanie zastąpiona benzyną E10, zawiera maksymalnie do 5% objętościowo biokomponentów (bioetanolu), podczas gdy benzyna E10 będzie zawierała maksymalnie do 10% objętościowo biokomponentów. Ta zmiana nie wymaga dodatkowych działań od większości właścicieli pojazdów. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa.

(czytaj więcej)