Dziś mamy 15 lutego 2025, sobota, imieniny obchodzą:

03 września 2023

Prawo do informacji. Szpital nie powiadomił pacjenta o śmiertelnej chorobie

fot. Rzecznik Praw Pacjenta

fot. Rzecznik Praw Pacjenta

Jednym z ustawowych działań Rzecznika Praw Pacjenta jest prowadzenie postępowań #wyjaśniających. Wszczęcie postępowania następuje na podstawie informacji co najmniej uprawdopodabniających naruszenie praw pacjenta. Podczas prowadzonego postępowania Rzecznik może stwierdzić naruszenie więcej niż jednego prawa pacjenta. Dzisiaj omówimy naruszenie prawa do informacji.

W marcu 2018 r., 41-letni pacjent został poddany zabiegowi usunięcia zmiany skórnej – brodawki. Poinformowano go również, że został pobrany materiał do badania histopatologicznego, a jego wynik należy odebrać za ok. 4 tygodnie. Po tym czasie pacjent trzykrotnie dzwoni do poradni z pytaniem o wynik. Za każdym razem słyszy, że wyniku nie ma, ale gdy będzie coś niepokojącego, to zostanie o tym poinformowany. „Odpuszcza” więc dzwonienie uznając, że zostanie powiadomiony w przypadku niepokojących zmian. Zapomina o sprawie na cztery lata.

W 2022 r. pacjent nagle zasłabł. Wezwano pogotowie ratunkowe. Trafia na oddział wewnętrzny, potem na zakaźny tego samego szpitala, gdzie 4 lata wcześniej usuwano mu znamię. W wypisach z obu oddziałów z 2022 roku nie ma informacji o nowotworze. Jednak inny lekarz diagnozuje u niego nowotwór z przerzutami. Został zapytany, czy w przeszłości nie badano mu tkanek. Wraca do przychodni, w której usuwano mu zmianę skórną i odbiera wynik histopatologii z 2018 roku, z rozpoznaniem czerniaka.

Po przeanalizowaniu sprawy, Rzecznik Praw Pacjenta uznał bezsprzecznie, że prawo pacjenta zostało naruszone. Obowiązkiem personelu przychodni było poinformowanie pacjenta lub osobę upoważnioną przez pacjenta o wyniku badania histopatologicznego. W tym wypadku nic placówki nie usprawiedliwia. Przychodnia powinna przestrzegać procedur, w aspekcie ludzkim pomyśleć o człowieku, który stoi za tym wynikiem. Zrealizowanie obowiązku informacyjnego powinno nastąpić z wykorzystaniem wszelkich metod i sposobów kontaktu z pacjentem.

Zgodnie z przepisami prawa, podmiot leczniczy powinien tak zorganizować swoją działalność, aby obieg informacji był właściwy, tj. tak, by personel medyczny zlecający badanie oraz pacjent otrzymał w odpowiednim czasie jego wynik. W razie, gdy badanie wskazuje na konieczność podjęcia dalszego leczenia, informację o jego wyniku powinna być przekazana niezwłocznie. Personel medyczny ma obowiązek dotarcia do pacjenta z tą informacją. Dążenie to nie może być zakończone na próbach bezskutecznego kontaktu telefonicznego. Personel powinien wykorzystać inne środki komunikacji na odległość (np. próba kontaktu z osobą upoważnioną do informacji o stanie zdrowia pacjenta czy wykorzystanie adresu e-mail, jeżeli pacjent go wskazał bądź wysłanie korespondencji na wskazany przez pacjenta adres).

W niniejszej sprawie pobranie tkanek do badań histopatologicznych oznacza, że proces diagnozowania stanu zdrowia pacjenta nie został zakończony. Zakładając, że jako podmiot publiczny, przychodnia miała zawarty kontrakt z Narodowym Funduszem Zdrowia, powinna ona kontynuować proces udzielania pacjentowi świadczeń zdrowotnych przy zachowaniu zasady kompleksowości świadczeń. Otrzymane przez przychodnię alarmowe wyniki badań nie powinny kończyć procesu leczenia, a w tej sytuacji powinny się dopiero rozpocząć, z uwagi na stwierdzoną chorobę onkologiczną.

Pacjent nie otrzymał szansy na leczenie w odpowiednim czasie. Zmarł kilka miesięcy później.

Rzecznik Praw Pacjenta w piśmie do placówki medycznej, w którego działalności stwierdził naruszenie praw pacjenta formułuje zalecenia, co do sposobu załatwienia danej sprawy. W tym przypadku wniósł, m.in. o bezwzględne wprowadzenie w placówce procedury informowania pacjentów o otrzymanych wynikach alarmowych, przekazywanie szczegółowych informacji pacjentom przed zabiegiem chirurgicznym usunięcia zmian skórnych, w tym obligatoryjne potwierdzanie zgody na zabieg w formie pisemnej.

W opisanej sprawie Rzecznik Praw Pacjenta zdecydował też o aktywnym uczestnictwie w postępowaniu cywilnym, dotyczącym otrzymania zadośćuczynienia za doznaną krzywdę oraz naruszenie praw pacjenta. Sprawa ta została wszczęta za życia poszkodowanego, a po jego śmierci kontynuują ją członkowie rodziny.

Przedstawiona historia pokazuje, że także my jako pacjenci powinniśmy zachować czujność w kwestiach związanych z naszym zdrowiem. Nie wahajmy pytać lekarzy i personelu medycznego o wyniki badań, szczegółowe informacje o stanie zdrowia oraz wszelkie inne istotne kwestie. Jeśli otrzymujemy wyniki badań, upewnijmy się, że je rozumiemy i że są one zgodne z naszą wiedzą na temat własnego zdrowia. Jeśli coś wydaje nam się niejasne lub niepokojące, zawsze warto podjąć kroki w celu wyjaśnienia sytuacji.

Gdzie szukać wsparcia i informacji?

W celu uzyskania pomocy w ochronie swoich praw lub praw osoby bliskiej przebywającej w szpitalu, możesz skontaktować się z Rzecznikiem Praw Pacjenta za pośrednictwem Telefonicznej Informacji Pacjenta, obsługiwanej przez pracowników Biura Rzecznika Praw Pacjenta, pod nr tel. 800 190 590, prefks 2, na adres mejlowy: kancelaria@rpp.gov.pl lub przez formularz kontaktowy dostępny na stronie internetowej Rzecznika Praw Pacjenta.

Począwszy od 6 września br. pacjenci uzyskają dodatkową możliwość ubiegania się o rekompensatę w przypadku doznania szkody w związku z leczeniem szpitalnym, poprzez nowo utworzony Fundusz Kompensacyjny Zdarzeń Medycznych. Fundusz ten zapewni prosty i szybki mechanizm, w ramach którego Rzecznik Praw Pacjenta będzie przyznawał odszkodowania pieniężne poszkodowanym pacjentom, a także osobom bliskim w przypadku śmierci pacjenta. Wszystkie szkody zaistniałe w wyniku zdarzeń medycznych po 6 września br. będą umożliwiały skorzystanie z szybkiego, pozasądowego trybu wypłat odszkodowań, bez konieczności udowadniania winy – będzie to zatem wymierna pomoc dla pacjentów.

Źródło: Rzecznik Praw Pacjenta

Oceń artykuł: 15 14

Czytaj również

udostępnij na FB

Komentarze (4) Zgłoś naruszenie zasad

    • 5 (5)

    Ja, w dniu 04-09-2023 06:11:17 napisał:

    Prawo pacjenta? przestańcie pisać takie bzdury że wy dbacie o pacjenta nie widać tego w przychodni . szpitalu.Ja z bólem odcinka szyjnego kręgosłupa na rezonans czekam miesiącami.To nie wszystko zrobię rezonans to z opisem będę czekał do chirurgia parę miesięcy.Tsk dbacie o Polaków.Milego dnia

    odpowiedz

    • 0 (0)

    Darek, w dniu 04-09-2023 14:56:19 napisał:

    Kowid pokazał gdzie mają ludzi. Ile umierało samotnie z dala od rodzin, gdzie nie chcieli wpuszczać na odziały bo trwała bezobjawowa epidemia. A reszta cymbałów w to wierzyła i się szczepili nie przebadanymi preparatami

    odpowiedz

    • -1 (1)

    Martynka stara panna, w dniu 05-09-2023 08:33:44 napisał:

    covid to nie jest zwykly wirus

    odpowiedz

    pokaż odpowiedzi (1)

Uwaga! Internauci piszący komentarze na portalu biorą pełną odpowiedzialność za zamieszczane treści. Redakcja zastrzega sobie jednak prawo do ingerowania lub całkowitego ich usuwania, jeżeli uzna, że nie są zgodne z tematem artykułu, zasadami współżycia społecznego, a także wówczas, gdy będą naruszać normy prawne i obyczajowe. Pamiętaj! -pisząc komentarz, anonimowy jesteś tylko do momentu, gdy nie przekraczasz ustalonych zasad.

Komentarze pisane WIELKIMI LITERAMI będą usuwane!

Dodaj komentarz

kod weryfikacyjny

Akceptuję zasady zamieszczania opinii w serwisie
Komentarz został dodany. Pojawi się po odświeżeniu strony.
Wypełnij wymagane pola!



LOKALNY HIT

Szkolenie okresowe pracowników
89PLN
Ramki ślubne
39,90 zł PLN
Konstrukcje stalowe
Ewidencja odpadów BDO (pakiet mini)
2400 zł / rokPLN
Szkolenie bhp dla studentów
79PLN
Korzystanie ze środowiska
500PLN
Praca na wysokości
60PLN
KOBIZE
500PLN
0

O tym budynku krążyły legendy. Zostały tylko gruzy

We wtorek (11 lutego) wyburzono # dom przy Szosie Bydgoskiej w Łochowie. Nie byłoby w tym nic sensacyjnego, gdyby nie dziwne opowieści związane z tym miejscem. Podobno w niewykończonym nigdy budynku działy się niesamowite rzeczy. Mówiło się, że dom był nawiedzony.

(czytaj więcej)
0

Walentynki w stylu eko. Jak świętować z miłością do planety?

Każdego roku święto zakochanych generuje ogromne# ilości plastikowych opakowań, jednorazowych ozdób i masowo produkowanych gadżetów, które szybko stają się odpadami. Na szczęście coraz więcej osób dostrzega, że najpiękniejszym wyrazem uczuć mogą być ręcznie wykonane upominki czy prezenty w formie doświadczeń. Sprawdź, jak celebrować Walentynki w duchu eko i sprawić, by ten wyjątkowy dzień był pełen miłości – nie tylko do bliskich, ale i do natury.

(czytaj więcej)
0

Renta wdowia. Na co zwrócić uwagę przy wypełnianiu wniosku?

Ponad 288 tys. seniorów złożyło już wniosek #do ZUS o tzw. rentę wdowią. W województwie kujawsko-pomorskim zarejestrowano 19,2 tys. takich wniosków. Połączone świadczenia będą mogły być wypłacane od lipca tego roku, a na złożenie wniosku pozostało jeszcze pół roku. Zakład wskazuje, na co warto zwrócić szczególną uwagę przy wypełniania wniosku o „rentę wdowią”.

(czytaj więcej)
0

Walentynki bez kiczu. 7 sposobów na to, jak świętować miłość bez serduszek

14 lutego już jutro – nadchodzi dzień, w którym# kwiaciarnie zamieniają się w magazyny z czerwonymi różami, a czekoladki w kształcie serc okupują każdą sklepową półkę. Ale czy miłość naprawdę wymaga dowodu w postaci prezentu i wieczoru spędzonego w restauracji pełnej innych par, próbujących być romantycznymi na zawołanie? Nie! Miłość to nie data w kalendarzu. To tak naprawdę czasownik – coś, co się robi, pielęgnuje i buduje przez cały rok.

(czytaj więcej)