Mniej kłopotów w podróży. Pantografy pociągów pod kontrolą

fot. archiwum
Będzie mniej zmian w kursowaniu pociągów. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wprowadzą # system do wykrywania usterek pantografów – ważnych urządzeń lokomotyw elektrycznych.
Umieszczony obok toru zespół czujników zdiagnozuje w czasie jazdy stan pantografu. W przypadku znacznego uszkodzenia lokomotywa zostanie wymieniona. System będzie wprowadzany w 2020 r.
Rocznie średnio 150 awarii sieci trakcyjnej powodowane jest przez zły stan techniczny pantografów - urządzeń umieszczonych na dachu lokomotyw elektrycznych, które służą do pobierania prądu z sieci trakcyjnej. To może powodować utrudnienia dla podróżnych pociągów, dlatego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wprowadzą nowoczesny system do wykrywania usterek pantografów (odbieraków prądu).
Laserowe czujniki, czyli zintegrowany system DSAP (Detekcja Stanów Awarii Pantografów) stworzy model 3D pantografu i automatycznie zlokalizuje każde uszkodzenie. Wymiana lub wyłączenie lokomotywy z uszkodzonym odbierakiem ograniczy liczbę awarii sieci na liniach kolejowych.
Raporty z monitoringów urządzeń będą przesyłane do przewoźników, a dzięki tym informacjom na bieżąco będą sprawniej prowadzone prace serwisowe, tak by w dalszej eksploatacji pantografy nie powodowały uszkodzeń sieci trakcyjnej.
Kontrola stanu technicznego pantografów nie tylko zwiększy niezawodność infrastruktury kolejowej, ale przede wszystkim ograniczy liczbę usterek sieci spowodowanych niewłaściwym stanem pantografu. Takie rozwiązanie znacznie usprawni ruch pociągów oraz ograniczy koszty związane z uszkodzeniem sieci trakcyjnej przez zły stan techniczny pantografów.
Stały monitoring składów
W maju PLK spotkały się z podmiotami, które mają doświadczenie w realizacji systemu związanego z kontrolą pantografów. Znaleźli się wśród nich producenci, których systemy detekcji uszkodzeń pantografów w ostatnich latach zostały zastosowane na sieciach kolejowych.
Podczas spotkań zostały zaprezentowane różne rozwiązania, między innymi takie, w których skan pantografu odbywa się z boku pojazdu, od góry, a niekiedy z samego pojazdu. PLK planują zastosować system, który montowany jest na stałe w pobliżu sieci trakcyjnej i kontroluje przejeżdżające pociągi.
Na podstawie uzyskanych informacji PLK określą wymagania, a następnie rozpocznie się procedura przetargowa. W planach jest zainstalowanie pierwszych urządzeń do końca 2020 roku.
materiał: Mirosław Siemieniec/Rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Czytaj również
- Policzyliśmy wszystkich Andrzejów w Polsce! Przedstawiamy kilka ciekawostek
- mPojazd wjeżdża na iPhony. Wszystkie informacje "pod ręką"
- Roczny egzamin terytorialsów. Możliwość sprawdzenia swoich umiejętności
- Szykujesz się na Black Friday? Nie stań się ofiarą internetowych oszustów
- Ochotnicy wstąpili do WOT. Kandydaci rozpoczęli szkolenie
Dodaj komentarz
Mikołaj na zakupach. Co też sprezentować dzieciom?

To pytanie zadaje sobie co roku niejeden Mikołaj. Co też sprezentować dzieciom?# Gra komputerowa lub na konsolę, a może nowoczesna zabawka – to bardzo popularne upominki. Jak je wybrać, by nie tylko się spodobały, ale i nie zaszkodziły?
(czytaj więcej)Ciąża u kobiety po 40. roku życia. Co warto zapamiętać?

Decyzja o zajściu w ciążę to kwestia indywidualna. Coraz częściej # kobiety decydują się na nią w późniejszym wieku.
(czytaj więcej)Imieninowy maraton w toku. Ciekawostki o Barbarach i Mikołajach

Byli Andrzeje. Trudno więc nie napisać o Barbarach i Mikołajach, czyli tegotygodniowych solenizantach. Jesteście ciekawi, co też na ich temat znaleźliśmy w naszych źródłach?
(czytaj więcej)Przedświąteczne podróże. O czym pamiętać, lecąc pierwszy raz samolotem?

Okres świąteczno-noworoczny to czas lotniczego szczytu # pasażerskiego. Podróżujemy zarówno do naszych rodzin, jak i na wypoczynek w egzotyczne zakątki świata.
(czytaj więcej)
Komentarze (1) Zgłoś naruszenie zasad
malkontent, w dniu 24-07-2019 10:17:16 napisał:
odpowiedz
Uwaga! Internauci piszący komentarze na portalu biorą pełną odpowiedzialność za zamieszczane treści. Redakcja zastrzega sobie jednak prawo do ingerowania lub całkowitego ich usuwania, jeżeli uzna, że nie są zgodne z tematem artykułu, zasadami współżycia społecznego, a także wówczas, gdy będą naruszać normy prawne i obyczajowe. Pamiętaj! -pisząc komentarz, anonimowy jesteś tylko do momentu, gdy nie przekraczasz ustalonych zasad.
Komentarze pisane WIELKIMI LITERAMI będą usuwane!