Dziś mamy 7 kwietnia 2020, wtorek, imieniny obchodzą:

07 sierpnia 2018

Jak zachować się podczas upałów? GCZK przypomina!

Gminne Centrum Zarządzania Kryzysowego w Nakle nad Notecią przypomina jak zachować #się podczas silnych upałów.

Ogranicz przebywanie na słońcu zwłaszcza w okresie najintensywniejszego działania promieni, zwłaszcza dzieci i osoby starsze.

Zamontuj zacienienia, zasłony/story lub żaluzje na okna, które są oświetlane przez poranne i popołudniowe słońce.

Oszczędzaj elektryczność. W czasie dużych upałów ludzie mają tendencje do znacznie większego zużycia energii elektrycznej na potrzeby klimatyzacyjne, co prowadzi do niedoboru mocy lub przerw w dopływie prądu. Pamiętaj, że wentylatory elektryczne nie chłodzą powodują tylko ruch powietrza.

Przebywaj wewnątrz pomieszczeń tak długo, jak to możliwe. Jeśli jest brak klimatyzacji, przebywaj na najniższym poziomie budynku poza zasięgiem światła słonecznego.

Regularnie pij duże ilości wody. Osoby cierpiące na epilepsję oraz schorzenia serca, nerek lub wątroby, będące na nisko-wodnej diecie oraz mające problemy z utrzymaniem płynów, powinni skontaktować się z lekarzem przed zwiększonym przyjmowaniem płynów.

Ubieraj się w luźno, zakrywając możliwie największą powierzchnię skóry. Lekka, o jasnych kolorach odzież (nie z tworzyw sztucznych), odbija ciepło i promieniowanie słońca oraz pomaga utrzymywać normalną temperaturę ciała.

Ogranicz przyjmowanie napojów alkoholowych. Mimo, że piwo i napoje alkoholowe zdają się zaspakajać pragnienie, to poprzez działanie moczopędne zazwyczaj powodują dalsze odwodnienie organizmu.

Pozwól swojemu organizmowi przystosować się do wysokich temperatur w ciągu pierwszych 2, 3 dni fali upałów.

Chroń twarz i głowę poprzez noszenie nakryć głowy (najlepiej kapelusza z szerokim rondem) oraz okularów przeciwsłonecznych.

Unikaj nasłonecznienia. Opalenizna spowalnia zdolność do samoczynnego chłodzenia się. Używaj kremów – filtrów przeciwsłonecznych (ważne zwłaszcza u nadwrażliwych na promienie słoneczne).

Unikaj skrajnych zmian temperatur. Chłodny prysznic natychmiast po przebywaniu w upale, nagłe wchodzenie, a zwłaszcza skoki do zimnej wody, wychodzenie z klimatyzowanego pomieszczenia na zewnątrz, może spowodować wystąpienie efektu hipotermii, zwłaszcza u starszych i bardzo młodych ludzi.

Unikaj dużych wysiłków fizycznych. Zwolnij tryb życia zredukuj, wykreśl lub przeorganizuj wyczerpujące zajęcia.

Osoby wysokiego ryzyka powinny przebywać w chłodnych miejscach. Korzystaj z wypoczynku, aby umożliwić działanie naturalnego systemu chłodzenia organizmu.

Zbyt intensywny wysiłek w czasie gorącego dnia, spędzanie zbyt długiego czasu na słońcu albo zbyt długie przebywanie w przegrzanym miejscu może spowodować uraz termiczny. Aby móc skutecznie zapobiegać podobnym przypadkom poznaj objawy i bądź gotów do udzielenia pierwszej pomocy w takich przypadkach. Uraz termiczny może przybrać postać oparzenia słonecznego lub przegrzania.

Skutki upałów:
• skutki ogólne: przegrzanie organizmu, odwodnienie,
• skutki zewnętrzne: oparzenia słoneczne,
• skutki wewnętrzne: nasilenie się objawów chorób krążenia, neurologicznych, nadciśnienia tętniczego, zmian zakrzepowych.

Objawy udaru słonecznego:
• bóle głowy, bóle karku,
• nudności, zawroty głowy,
• zaburzenia świadomości aż do utraty przytomności,
• twarz i skóra głowy zaczerwieniona przy normalnej temperaturze ciała,
• niekiedy napady drgawek,
• sztywność karku.

Objawy udaru cieplnego:
• bóle głowy, zawroty głowy, uczucie omdlenia,
• nudności, bóle brzucha, wymioty,
• zmęczenie, rozdrażnienie, stany splątania, napady drgawek,
• zaburzenia świadomości aż do utraty przytomności,
• skóra gorąca sucha, zaczerwieniona lub szara,
• przyspieszony oddech,
• ciepłota ciała 41-420 C
• obrzęk cieplny, zwłaszcza kończyn dolnych.

Pierwsza pomoc:
• połóż poszkodowaną osobę w chłodnym miejscu,
• uspokoić chorego, rozluźnić odzież,
• ochłodzić chorego za pomocą napływu powietrza,
• weź chłodny (nie lodowaty) prysznic, jeśli to możliwe,
• użyj zimnej mokrej tkaniny jako okładu do obniżenia temperatury ciała,
• podaj do picia wodę z solą, jeśli wystąpią nudności odstaw wodę
• jeśli wystąpią wymioty, szukaj natychmiastowej pomocy medycznej.

materiał: Gminne Centrum Zarządzania Kryzysowego w Nakle

Oceń artykuł: 1 0

Czytaj również

udostępnij na FB

Komentarze (1) Zgłoś naruszenie zasad

    • 0 (0)

    Montere, w dniu 08-08-2018 00:01:00 napisał:

    Gminne centrum zarządzania jak będę miał temp 420st to już chyba nie będzie co ratować

    odpowiedz

Uwaga! Internauci piszący komentarze na portalu biorą pełną odpowiedzialność za zamieszczane treści. Redakcja zastrzega sobie jednak prawo do ingerowania lub całkowitego ich usuwania, jeżeli uzna, że nie są zgodne z tematem artykułu, zasadami współżycia społecznego, a także wówczas, gdy będą naruszać normy prawne i obyczajowe. Pamiętaj! -pisząc komentarz, anonimowy jesteś tylko do momentu, gdy nie przekraczasz ustalonych zasad.

Komentarze pisane WIELKIMI LITERAMI będą usuwane!

Dodaj komentarz

kod weryfikacyjny

Akceptuję zasady zamieszczania opinii w serwisie
Komentarz został dodany. Pojawi się po odświeżeniu strony.
Wypełnij wymagane pola!



LOKALNY HIT

Kasa fiskalna ONLINE FAREX PRO600
1349PLN PROMOCJAPLN
Zezwolenie na przetwarzanie odpadów
od 2000PLN
MEBLE PIOTR PASIEKA
Balustrady Bramy Ogrodzenia
Siłownia
Elewacje
Fotopoduszka w kształcie serca
30,00PLN
Zabiegi odmładzające
0

Chodź, pomaluj swój świat… na zielono. Apetyczne przepisy na Dzień Szpinaku

Świętować można z różnych okazji. Boże Narodzenie jednoznacznie kojarzy się z #czerwonym barszczem i zupą grzybową, a Wielkanoc to świetny pretekst do zajadania się żurem i jajkami na tysiąc sposobów. Kalendarz jest jednak wypełniony wieloma innymi, smakowitymi datami. Wiedzieliście, że 26 marca obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Szpinaku? Najwyższa pora dać temu liściastemu specjałowi zielone światło w kuchni!

(czytaj więcej)
0

Co robić z dziećmi w domu? Wspólnie pieczmy słodkości!

Co robić z dzieciakami, które więcej czasu spędzają w domu? Istnieje wiele pomysłów na to, #jak w prosty i przyjemny sposób zorganizować czas, angażując także najmłodszych. Jedną z przyjemniejszych aktywności, która pozwoli nam na działanie zespołowe, jest wspólne pieczenie słodkości – a efekty, och, będą pyszne! Oto garść inspiracji na proste w przygotowaniu i smaczne wypieki, które możemy przyrządzić wspólnie z najmłodszymi.

(czytaj więcej)
0

Lepiej zapobiegać niż leczyć. Lepsza odporność dzięki zdrowym produktom

Sezon na infekcje to czas, kiedy bardziej niż zazwyczaj powinniśmy zadbać o siebie i najbliższych#. Widoczne za oknem słońce oraz malownicza wiosenna aura często usypia naszą czujność w obliczu czyhających chorób. W tym szczególnym czasie warto więc naturalnie wzmocnić odporność i skutecznie zmniejszyć ryzyko infekcji m.in. poprzez odpowiednią dietę.

(czytaj więcej)
0

Wywiad z Alicją Jeromin. „Sport musiał zejść na drugi plan”

Dla Alicji Jeromin, siedmiokrotnej medalistki igrzysk paraolimpijskich w lekkoatletyce, #igrzyska w Tokio miały być ukoronowaniem pięknej sportowej kariery. Przełożenie imprezy na 2021 rok pokrzyżowało jej plany przygotowawcze, ale biegaczka podchodzi do decyzji organizatorów ze zrozumieniem. – Czekam z niecierpliwością na te przełożone igrzyska, ponieważ prawdopodobnie będą moimi ostatnimi, już piątymi z kolei, więc chciałabym jak najlepiej się w nich zaprezentować. Zamierzam być do nich przygotowana „na maksa” – zapowiada.

(czytaj więcej)