Gdy ekspresówkę słychać w domu... Kiedy zbadają poziom hałasu?

fot. pixabay
Wielkimi krokami zbliża się koniec budowy drogi ekspresowej S5 na terenie# gminy Szubin. Ruch już od dawna odbywa się główną nitką, a niekończący się sznur samochodów osobowych i ciężarowych generuje hałas, co przeszkadza wielu mieszkańcom. Czy w miejscowościach gminy Szubin pojawią się ekrany akustyczne?
O ekrany wielu mieszkańców apeluje od lat. Odkąd tylko zaczęła się mowa o budowie ekspresówki, pojawiła się też kwestia postawienia ekranów akustycznych, zwłaszcza że odległość od „eski” do wielu domów to przysłowiowy „rzut beretem”. Problem dotyczy przede wszystkim Smolnik, Szkocji, Rynarzewa czy Zamościa i to właśnie mieszkańcy tych miejscowości złożyli łącznie 5 wniosków do Urzędu Miejskiego w Szubinie w tej sprawie. Jeden wniosek to interpelacja radnego Romana Danielewskiego – wnioskował o postawienie ekranów w imieniu mieszkańców Smolnik. – Hałas przejeżdżających samochodów bardzo przeszkadza mieszkańcom, którzy czują się w tej kwestii pominięci – pisał Danielewski w swojej interpelacji. Sołtys Smolnik Iwona Lis tłumaczy, że największy problem jest na tzw. wybudowaniu. – To ulice Słoneczna, Mączkowskiego. Tam jest najgłośniej. Temat ekranów był poruszany już przed budową S5, ale wtedy stwierdzono, że nie są one potrzebne. Teraz jest tam więcej domów, które zbliżyły się do drogi, więc mieszkańcy wnioskują o ekrany. Mam nadzieję, że to pomoże i one powstaną – mówi Iwona Lis.
Jeśli chodzi o Szkocję, temat był poruszany na ostatnim zebraniu sołeckim. Tam problem mają mieszkańcy „nowej” Szkocji, którzy również mieszkają w bardzo bliskiej odległości od S5. – Cieszymy się, że będą robione pomiary hałasu, ale dobrze by było, gdybyśmy wiedzieli, kiedy dokładnie przyjadą fachowcy – uważają mieszkańcy. W Zamościu i Rynarzewie ekrany są, ale nie wszędzie, stąd apele o dalsze ich stawianie – obydwie te miejscowości bardzo się rozbudowują i domy, siłą rzeczy coraz bardziej zbliżają się do drogi ekspresowej.
Wszystkie te wnioski były przekazywane do inwestorabudowy drogi, tj. Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad – Oddział w Bydgoszczy.
Jakie stanowisko w tej sprawie miała zwykle GDDKiA? – W odpowiedzi na przekazywane wnioski GDDKiA odpowiadała, że parametry oraz lokalizację ekranów akustycznych dobrano w oparciu o przeprowadzoną analizę akustyczną oraz na podstawie raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, które zostało wydane przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Bydgoszczy. Poinformowano także, iż po roku od zakończenia inwestycji, tj. w roku 2023, przewidziane jest wykonanie analizy porealizacyjnej, w ramach której wykonywane będą rzeczywiste pomiary hałasu, mające na celu zweryfikowanie przyjętych na etapie projektowania założeń. W przypadku stwierdzenia przekroczeń wartości dopuszczalnego poziomu hałasu, zostaną wykonane dodatkowe zabezpieczenia przeciwhałasowe eliminujące nadmierny poziom hałasu w rejonie zabudowy lub zostanie utworzony obszar ograniczonego użytkowania. Do tego czasu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie ma podstaw do zmiany wydanych decyzji administracyjnych oraz do poszerzenia zakresu budowy ekranów akustycznych – wyjaśnia burmistrz Szubina Mariusz Piotrkowski.
Co w tej sprawie ma do powiedzenia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad? – Ostateczna ilość i parametry ekranów akustycznych zostały określone na podstawie wyników analizy akustycznej, wykonanej w ramach postępowania w sprawie ponownej oceny oddziaływania na środowisko i zaakceptowane w postanowieniu Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Bydgoszczy z dnia 12 sierpnia 2021 uzgadniającym realizację przedsięwzięcia i określającym warunki realizacji drogi ekspresowej S5 na odcinku Białe Błota – Szubin. W celu potwierdzenia skuteczności ekranów, po ich wybudowaniu, RDOŚ w Bydgoszczy w swym postanowieniu, nałożył na Oddział GDDKiA obowiązek wykonania analizy porealizacyjnej po upływie roku od oddania do użytkowania ostatniego z odcinków drogi, obecnie realizowanych w ramach inwestycji Nowe Marzy – Świecie – Bydgoszcz – Cotoń. Przewidywany termin wykonania analizy to 2023 rok – informuje Julian Drob, rzecznik prasowy GDDKiA.
Zgodnie z zapisami postanowienia RDOŚ wyniki analizy porealizacyjnej zostaną w terminie 18 miesięcy od rozpoczęcia eksploatacji ostatniego odcinka drogi przedłożone do regionalnego dyrektora ochrony środowiska, marszałka województwa kujawsko-pomorskiego oraz wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska celem weryfikacji przyjętej w raporcie koncepcji technologicznej. Na podstawie przedłożonej analizy porealizacyjnej marszałek województwa może wydać decyzję nakazującą inwestorowi, tj. GDDKiA wykonanie dodatkowych zabezpieczeń akustycznych. Dopiero ostateczna i prawomocna decyzja marszałka stanowi dla GDDKiA podstawę do wykonania dodatkowych zabezpieczeń akustycznych.
Jak widać, mieszkańcy, którzy mają do ekspresówki najbliżej, muszą jeszcze uzbroić się w cierpliwość. Badania poziomu hałasu odbędą się dopiero w przyszłym roku i to od ich wyniku i późniejszej decyzji marszałka będzie zależało, czy ekrany powstaną, czy też nie.
Czytaj również
- Sprawnie przeprowadzone zebranie. Mieszkańcy podzielili fundusz
- 10. Hufcowe Manewry Harcerskie. Aktywnie spędzony dzień
- XXXIII Olimpiada Wiedzy Rolniczej. Kto będzie reprezentował powiat?
- Kilkudniowe zajęcia. Szkolenie SERE B żołnierzy Wojska Polskiego
- Nakielski stadion już otwarty! Obiekt robi wrażenie
Dodaj komentarz
LOKALNY HIT
Daleka wyprawa do Rumunii. Piękne góry i życzliwi ludzie

Latem bieżącego roku w dniach od 25 lipca do 4 sierpnia, wyruszyliśmy# na daleką wyprawę do Rumunii - 1250 kilometrów od Kcyni.
(czytaj więcej)Światowy Dzień Jabłka. Zaproszenie na samozbiory owoców

Z okazji Światowego Dnia Jabłka Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa zaprasza na# samozbiory tych owoców. Zachęcamy sadowników do włączania się do akcji, a konsumentów – do wizyt w sadach i samodzielnych zbiorów. Akcja trwa do końca października.
(czytaj więcej)Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej. Stan realizacji w regionie

33 zadania poprawiające bezpieczeństwo #na przejściach dla pieszych oraz mające na celu budowę nowych ciągów dla pieszych i rowerzystów w regionie. Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej przyjęty do realizacji na lata 2021-2024 (PBID) koncentruje się na najmniej chronionych uczestnikach ruchu. Na wielu przejściach jest już bezpieczniej.
(czytaj więcej)Światowy Dzień Walki z Wścieklizną. Jak można się zarazić?

W czwartek, 28 września przypadał #Światowy Dzień Walki z Wścieklizną. Wścieklizna to jedna z najpoważniejszych chorób zakaźnych. Cechuje ją blisko 100% śmiertelność. Jeśli wirus dostanie się do mózgu, nie ma możliwości uratowania chorego.
(czytaj więcej)
Komentarze (15) Zgłoś naruszenie zasad
ONAA, w dniu 14-08-2022 11:34:24 napisał:
odpowiedz
Głos szubina, w dniu 14-08-2022 14:41:06 napisał:
odpowiedz
Kolo, w dniu 14-08-2022 15:54:05 napisał:
odpowiedz
myśląc, w dniu 14-08-2022 16:16:59 napisał:
odpowiedz
STOP , w dniu 14-08-2022 17:52:12 napisał:
odpowiedz
Smolniki, w dniu 14-08-2022 22:06:25 napisał:
odpowiedz
Smolniki, w dniu 14-08-2022 22:11:58 napisał:
odpowiedz
Beniu, w dniu 15-08-2022 06:17:18 napisał:
odpowiedz
ee, w dniu 16-08-2022 06:26:51 napisał:
odpowiedz
Karol, w dniu 16-08-2022 07:37:17 napisał:
odpowiedz
Młyńska , w dniu 16-08-2022 21:25:33 napisał:
odpowiedz
Nakielanka, w dniu 17-08-2022 08:43:46 napisał:
odpowiedz
Uwaga! Internauci piszący komentarze na portalu biorą pełną odpowiedzialność za zamieszczane treści. Redakcja zastrzega sobie jednak prawo do ingerowania lub całkowitego ich usuwania, jeżeli uzna, że nie są zgodne z tematem artykułu, zasadami współżycia społecznego, a także wówczas, gdy będą naruszać normy prawne i obyczajowe. Pamiętaj! -pisząc komentarz, anonimowy jesteś tylko do momentu, gdy nie przekraczasz ustalonych zasad.
Komentarze pisane WIELKIMI LITERAMI będą usuwane!