Dziś mamy 20 kwietnia 2024, sobota, imieniny obchodzą:

15 maja 2017

"Zyskamy na użeglowieniu Wisły". Rozmowa z Krzysztofem Rychlewskim

Krzysztof Rychlewski, fot. Tymon Markowski

Krzysztof Rychlewski, fot. Tymon Markowski

Zachęcamy do przeczytania wywiadu z uczniem ZSŻŚ w Nakle Krzysztofem Rychlewskim, # przeprowadzonego przez Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego w Bydgoszczy.

Krzysztof Rychlewski, jest uczniem technikum żeglugi śródlądowej w Nakle nad Notecią, zdobywcą drugiego miejsca w Ogólnopolskiej Olimpiadzie Wiedzy o Żegludze i Drogach Wodnych, uczestnikiem rejsu promocyjno-badawczego na 450-kilometrowym odcinku Wisły z Gdańska do Warszawy.

Co to za szkoła i jakich fachowców kształci?

Nasze technikum istnieje od 1945 roku. Kształci w zawodzie marynarza śródlądowego, absolwenci otrzymują kwalifikacje nawigatorów i mechaników pokładowych. Moja specjalność to technik żeglugi śródlądowej.
Uczę się solidnie i chciałbym pracować w moim zawodzie w Polsce. Niestety, warunki żeglugi na naszych rzekach są takie, że niewiele się na nich w sensie transportowym dzieje. Obawiam się więc, że nie znajdę dobrej pracy w kraju i, podobnie jak wielu moich starszych kolegów, będę zmuszony pracować za granicą.

Czy uruchomienie w przyszłości Wisły jako drogi komunikacyjne zmieni jakoś  perspektywy zawodowe twoje i twoich kolegów?

Oczywiście. Uruchomienie Wisły jako uregulowanej, liczącej się w bilansie komunikacyjnym drogi wodnej zasadniczo zmieniłoby tę sytuację. Chciałbym pracować w kraju. Myślę też, że wielu pracujących za granicą marynarzy śródlądowych wróciłoby do domu i tu wykorzystywało swoje kwalifikacje.

Czy w twoim środowisku rozmawia się na temat przyszłości Wisły w aspekcie komunikacyjnym i energetycznym?

To ważne kwestie, które wiążą się nie tylko z osobistymi losami i przyszłością moją i moich kolegów. Na pewno należy rozpocząć kaskadyzację Wisły, gdyż to jest prawdopodobnie jedyna możliwość okiełznania tej ogromnej rzeki. I trzeba to zrobić jak najszybciej się da, bo będziemy mieć z tego wiele korzyści. Mam na myśli ochronę przeciwpowodziową, produkcję „zielonej” energii elektrycznej, możliwość prowadzenia gospodarki zasobami wodnymi (zapobieganie suszom, nawadnianie upraw) oraz oczywiście warunki do żeglugi, z czym łączy się kwestia impulsów dla rozwoju gospodarczego. Wielkie nadzieje i wielkie możliwości łączą się z planowanym uruchomieniem platformy multimodalnej, która powinna powstać w rejonie Bydgoszczy i Solca Kujawskiego. Pewne jest też, że nie wystarczy użeglowienie Wisły na kilku odcinkach. Aby czerpać prawdziwe korzyści z żeglugi śródlądowej - dla Polski, dla naszego regionu - trzeba połączyć Wisłę z siecią europejskich dróg wodnych. To jest potrzebne. To jest konieczne. Mamy tradycje, trzeba z nich skorzystać.

materiał: UMWKP

Oceń artykuł: 18 1

Czytaj również

udostępnij na FB

Komentarze (4) Zgłoś naruszenie zasad

    • -4 (8)

    nieprawda, w dniu 15-05-2017 22:35:54 napisał:

    Nic się nie zmieni, nic to nie da. Polska nigdy nie będzie wspierać takiej żeglugi, dodatkowo znowu w Polsce będzie się zarabiać połowę mniej niż zagranicą. Dokładnie tak jest z Polskimi firmami, które zajmują się żeglugą morską- płacą o wiele mniej niż zachód, a wykonuje się taką samą pracę.

    odpowiedz

    • 3 (3)

    karolina, w dniu 16-05-2017 06:04:17 napisał:

    Piekna szkola trzeba sie wypromowac

    odpowiedz

    • 3 (7)

    Obserwator, w dniu 16-05-2017 08:01:19 napisał:

    Ten chłopak na zdjęciu szybciej przejdzie na emeryturę , niż będzie żeglować Wisłą , Odrą lub Kanałem Bydgoskim !!!!

    odpowiedz

    • 1 (5)

    bajki, w dniu 16-05-2017 08:13:51 napisał:

    po ukończeniu technikum w Nakle nawigator? o kurde to się pozmieniało... za moich czasów to można było zostać co najwyżej majtkiem. Ktoś kto ukończył zawodówkę jako stolarz znaczył tyle na statku co absolwent technikum

    odpowiedz

Uwaga! Internauci piszący komentarze na portalu biorą pełną odpowiedzialność za zamieszczane treści. Redakcja zastrzega sobie jednak prawo do ingerowania lub całkowitego ich usuwania, jeżeli uzna, że nie są zgodne z tematem artykułu, zasadami współżycia społecznego, a także wówczas, gdy będą naruszać normy prawne i obyczajowe. Pamiętaj! -pisząc komentarz, anonimowy jesteś tylko do momentu, gdy nie przekraczasz ustalonych zasad.

Komentarze pisane WIELKIMI LITERAMI będą usuwane!



Dodaj komentarz

kod weryfikacyjny

Akceptuję zasady zamieszczania opinii w serwisie
Dziękujemy za dodanie opinii. Niebawem pojawi się na stronie.
Wypełnij wymagane pola!



LOKALNY HIT

Metodyka prowadzenia instruktażu stanowiskowego
49PLN
Pomoc przy kontroli ZUS
od 50PLN
Sporządzanie listy płac
od 50PLN
Analiza stanu bhp w firmie
od 50PLN
Prowadzenie kadr i płac dla firm
od 50PLN
Rozliczenia ZUS
od 50PLN
Szkolenie okresowe pracowników
49PLN
Konstrukcje stalowe
0

Ciekawe miejsca na terenie Leśnictwa Dębogóra. Co warto zobaczyć?

Pogoda nie zachęca wręcz do #wychodzenia na zewnątrz, więc My chcemy Was zachęcić do lektury przy porannej kawie. Tym razem kilka ciekawych miejsc na terenie Leśnictwa Dębogóra.

(czytaj więcej)
0

Rocznica powstania w gettcie warszawskim. Heroiczna walka

Dzisiaj, 19 kwietnia przypada# 81. rocznica powstania w getcie warszawskim.

(czytaj więcej)
0

Ćwiczenia strażaków w Szczecinie. Doskonały obiekt do nauki

W ramach zawartego porozumienia o współpracy #z Politechniką Szczecińską ratownicy OSP JRS wzięli udział w ćwiczeniach zorganizowanych w Akademickim Centrum Szkoleniowym MUSTC.

(czytaj więcej)
0

Edukacyjny piknik z okazji Dnia Ziemi. Wstęp bezpłatny

22 kwietnia 2024 r. po raz pięćdziesiąty czwarty obchodzimy# Dzień Ziemi. To święto ekologiczne, które w tym roku promowane jest hasłem: Planeta kontra plastik. W ramach obchodów Główny Inspektorat Ochrony Środowiska jest współorganizatorem edukacyjnego pikniku na terenie Państwowego Instytutu Geologicznego – PIB.

(czytaj więcej)