Dziś mamy 29 marca 2024, piątek, imieniny obchodzą:

25 lipca 2017

Uczniowie wrócili ze staży w Lizbonie. "To niezapomniane przeżycie"

fot. Fundacja Staszica

Minął tydzień od dnia powrotu pierwszej grupy, a raptem cztery dni od powrotu drugiej grupy #uczniów ZSP im. S. Staszica w Nakle nad Notecią z trzytygodniowych staży, które odbywali w przedsiębiorstwach w Lizbonie.

Czternaścioro młodych ludzi wyjechało na kolejne wyjazdy stażowe organizowane w ramach projektu POWER „Dobry projekt - dobra szkoła!” realizowany w latach 2016-2018 przez Fundację Staszica. Teraz możemy przeczytać ich wrażenia.

Justyna Dura, Michał Sobacki, Mateusz Mizerny – tegoroczni absolwenci technikum logistycznego

Jesteśmy grupą logistyków, dla których staż był bardzo ciekawym doświadczeniem zawodowym. Pracowaliśmy w firmie Metropolitano de Lisboa. Staż rozpoczął się 27 czerwca i trwał 3 tygodnie. Podczas naszego pobytu mieliśmy możliwość pracy z grupą sympatycznych ludzi, którzy obdarowywali nas swoim doświadczeniem i umiejętnościami. Praca odbywała się w przyjaznej atmosferze. Pracownicy przyjęli nas z otwartymi ramionami i starali się nauczyć nas jak najwięcej. Poznaliśmy strukturę i sposób funkcjonowania firmy. Zaznajomiono nas ze wszystkimi procesami logistycznymi zachodzącymi w tym przedsiębiorstwie. Wykonywaliśmy nasze obowiązki rzetelnie i sumiennie. Skonfrontowaliśmy naszą wiedzę teoretyczną z praktyką.

Po pracy czas wolny spędzaliśmy na zwiedzaniu Lizbony i okolicznych miejscowości. Poznaliśmy mentalność i kulturę społeczności Portugalii. Wywarły one na nas pozytywne wrażenie. Czas spędzony w Portugalii był dla nas wspaniałą przygodą oraz możliwością rozwoju. Z uśmiechem na twarzy będziemy wracać wspomnieniami do tych chwil.

Karolina Maison, Agata Pyszka, Izabela Duda, Jakub Oszywa - uczniowie kształcący się w kierunku technika organizacji reklamy

Nasza 3-tygodniowa przygoda w Lizbonie rozpoczęła się pod koniec czerwca. Pierwszego dnia poznaliśmy miejsce odbywania stażu, czyli dział promocji w Urzędzie Miasta. Nie podejrzewaliśmy nawet, że w tak krótkim czasie i mimo dość sporych barier językowych, można aż tak bardzo przyzwyczaić i zżyć się z kompletnie odmiennymi i obcymi ludźmi. Portugalczyków charakteryzuje na pewno spora otwartość na nowe osoby i doświadczenia, ale przede wszystkim ogromna uprzejmość.

Poza godzinami pracy nie zapominaliśmy oczywiście o rozrywce i zwiedzaniu miasta. Lizbona ma w sobie ogromy urok i kryje wiele pięknych miejsc i punktów widokowych, które na pewno na długo zapadną nam w pamięci. W każdy weekend mieliśmy okazję wyjeżdżać poza granicę Lizbony, by zwiedzić miejsca takie jak Sintra, Fatima, Óbidos, Belem i chyba najprzyjemniejsze o tej porze dla każdego plaże. Z wszystkich wybrzeży, które mieliśmy okazję zobaczyć, największe wrażenie zrobiło na nas Nazaré, gdzie mogliśmy też wykąpać się w oceanie. Przez 3 tygodnie zdążyliśmy poznać nawet kilka podstawowych słów portugalskich, takich jak Bom dia (dzień dobry), czy Obrigado (dziękuję). Nie jesteśmy w stanie opisać wszystkich wrażeń i doświadczeń zdobytych w Portugalii, ale mimo wielu obaw przed wyjazdem, czy na pewno sobie poradzimy, teraz wiemy, że na pewno było warto i że z pewnością ciężko będzie wrócić do codziennej rzeczywistości.

Karolina Juszczyk, Maria Dolatowska – uczennice technikum obsługi turystyki i Roksana Poznańska tegoroczna absolwentka technikum obsługi turystyki

Gdy rozpoczynałyśmy pracę w My Story Hotel byłyśmy trochę przerażone i zaniepokojone, ale już po pierwszym dniu wyszłyśmy zadowolone i z uśmiechem na twarzy. Trzytygodniowy pobyt w Portugalii przyniósł nam wiele korzyści: pokonanie bariery językowej, teoretyczne oraz praktyczne przygotowanie do egzaminów zawodowych, zwiększenie swojej wartości na rynku pracy, zapoznanie z wewnętrznym systemem działania jednostki hotelarskiej. Poprzez grupowe i indywidualne zwiedzanie oraz kontakt z mieszkańcami Portugalii poznaliśmy inną kulturę. Była to dla nas okazja, aby poznać nowych ludzi, ale i też siebie nawzajem. Na pewno ten wyjazd dał nam bardzo cenną rzecz: wspomnienia. To co zobaczyłyśmy i przeżyłyśmy jest nasze i nikt nam tego nie odbierze. Było to przeżycie, o którym za 50 lat będziemy opowiadać wnukom, siedząc w bujanym fotelu przy kominku.

Magdalena Kobza i Agata Witek - tegoroczne absolwentki technikum obsługi turystyki
Jako jedyne z naszej grupy odbywałyśmy staż pracując na dwie zmiany. Do naszego hotelu Residencial Lar do Areirro, miałyśmy najbliżej. Najpierw 15 minut spacerkiem lub pięć przystanków autobusem, a w drugiej części naszego pobytu tylko przez ulicę. Do naszych zadań w głównej mierze należała praca na recepcji hotelowej. Cieszyłyśmy się, kiedy hotel gościł turystów z Polski, a dla nich dużym zaskoczeniem zawsze było, że mogą zakwaterować się komunikując się w języku ojczystym. Lizbona i Portugalia, które udało nam się zobaczyć, to piękne miejsca, które warto odwiedzić, nie tylko ze względu na klimat, ale przede wszystkim na urok. Czas spędzony w Portugalii minął szybko, ale pozostanie nam w pamięci na długo.

Julisz Wiland i Mateusz Kulesza - uczniowie kształcący się na kierunku technik logistyk

Wyjazd na staże w Portugalii był dla nas wielkim i niezapomnianym przeżyciem. Sama możliwość zwiedzenia Lizbony jest bardzo ciekawym doznaniem, a to wszystko połączone z okazją nabycia nowych umiejętności i podszkolenia swojego języka daje nam olbrzymie możliwości na przyszłość. Zakwaterowanie było bardzo wygodne,  na śniadanie zawsze były świeże, ciepłe bułki, a dojazd do pracy dobrze zaplanowany. Weekendy były nastawione na zwiedzanie pięknych zabytków i miejsc w Portugalii. Zwiedziliśmy takie miejsca jak Sintra, Fatima,  Obidos, Belem oraz różne plaże. Kto nigdy nie był na plaży surfer’ów nie powinien uważać, że naprawdę kąpał się w oceanie. Chyba najpiękniejszą z nich była plaża Nazare,  gdzie tuż obok niej znajdował się wielki klif, a fale sięgały od kilku do nawet kilkunastu metrów! W pracy panowała miła atmosfera, mieliśmy sporo obowiązków, wracaliśmy zmęczeni, ale usatysfakcjonowani tym, co udało nam się osiągnąć. Czymś zupełnie obcym dla nas był, fakt, że w naszym zakładzie zawsze między13, a14 był lunch. Śmiało możemy stwierdzić, że  jeśli chodzi o magazyn, to pracowaliśmy już w każdym dziale rozpoczynając od logistyki zwrotnej, idąc przez składowanie i kończąc na kompletacji zamówień. W pracy nie tylko podszkoliliśmy nasz język angielski, ale również nauczyliśmy się sporo różnych słówek po portugalsku. Współpracownicy byli bardzo mili, z niektórymi nawet planujemy utrzymać stały kontakt i w razie okazji ułatwić im przyjazd do Polski w odwiedziny. Nasza droga do pracy była również jedną wielką przygodą. Zajmowała ona trochę czasu, więc mogliśmy zaobserwować zwyczaje  Portugalczyków w życiu codziennym. Ciekawą rzeczą jest to, że gdy temperatura spada u nich do około20 stopni Celsjusza, sięgają oni po kurtki i długie stopnie, kiedy nam tj. turystom z polski jest ciepło w krótkich rękawkach. Z tego miejsca chcielibyśmy bardzo podziękować Fundacji Staszica, jak i również Casa da Educacao za umożliwienie nam  przeżycia tej przygody. Bez waszego wsparcia ten wyjazd nie byłby możliwy. Mamy tylko nadzieję, że jeszcze kiedyś wrócimy do Portugalii.

Dziękuję młodzieży za ich zaangażowanie oraz wszystkim tym, dzięki którym te dwa wyjazdy odbyły się i przebiegły bezpiecznie. Kolejne dwa wyjazdy dla czwartej i piątej tury już w połowie października!

Materiał: Paweł Gorecki – Fundacja Staszica

Oceń artykuł: 27 3

Czytaj również

udostępnij na FB

Komentarze (10) Zgłoś naruszenie zasad

• -9 (19)

Edek, w dniu 25-07-2017 12:52:05 napisał:

Ciekawe ile z brzuchami wróciło

• 12 (12)

nakielanka, w dniu 25-07-2017 13:48:23 napisał:

czy to jest tak wazne dla ciebie .z brzuchami przyjechalo ? mogles jechac przypilnowalbys ! a tak tylko krytykujesz . a jezeli nikt ? pomyslales ze to moze byc przykre dla tych ludzi.popatrz pozytywnie .pojechali zwiedzili poznali innych ludzi . czy to niefajne pozazdrosci im . cos maja ? a ty co masz ?

• 4 (6)

Mała , w dniu 25-07-2017 14:19:15 napisał:

Jak wrócili z brzuchami nie ma co się martwić jest przecież 500+ w Polsce .

• 6 (6)

Goja, w dniu 25-07-2017 19:26:53 napisał:

Cieszę się, że są organizowane takie wyjazdy dla młodzieży. Przynajmniej młodzi ludzie mogą poznać zwyczaje, kulturę innej narodowości, a także zdobywać praktykę w pracy w Portugalii. Nic tylko pozazdrościć pięknych widoków!!!

• 5 (5)

ewa, w dniu 25-07-2017 21:58:35 napisał:

Niektorzy nigdy w zyciu nigdzie nie wyjada to zazdroszcza , a tu prosze mozna ? mozna , brawa dla organizatorow

• 5 (5)

Robi, w dniu 26-07-2017 13:54:49 napisał:

Brawa dla Fundacji Wspierania Edukacji Im. Ks. Stanisława Staszica i brawa dla młodzieży, która uczestniczyła na stażach w Lizbonie.

Uwaga! Internauci piszący komentarze na portalu biorą pełną odpowiedzialność za zamieszczane treści. Redakcja zastrzega sobie jednak prawo do ingerowania lub całkowitego ich usuwania, jeżeli uzna, że nie są zgodne z tematem artykułu, zasadami współżycia społecznego, a także wówczas, gdy będą naruszać normy prawne i obyczajowe. Pamiętaj! -pisząc komentarz, anonimowy jesteś tylko do momentu, gdy nie przekraczasz ustalonych zasad.

Komentarze pisane WIELKIMI LITERAMI będą usuwane!